Pagina's

dinsdag 29 juli 2014

Tweede dag in Stavanger.

Zondag 27 juli begint als een echte zondag. We doen het kalm aan. Vandaag gaan we niet naar de Preikestolen want er is veel regen voorspeld. Het is wel duidelijk dat het weer nu erg onstabiel geworden is. Om ons heen dreigen buien deze kant op te komen. Maar vooralsnog is het hartstikke warm.
Tegen 9 uur ontbijten we en ik verwijder wat stof uit het interieur…iets teveel niesbuien vanochtend dus het was nodig!
Gisterenavond hebben we nog een tijdje aan boord van een grote Oceanis Clipper gezeten van Noorse Hans (piloot bij de SAS) en zijn vrouw Aga (met een o-tje op de a…denk ik…)(havenmeesteres). Hans dacht dat hij onze Zahree gezien had onder de Preikestolen vorige week en wilde ons de foto’s zien op zijn PC maar we waren het toch niet. Dat zou ook wel heel toevallig geweest zijn. Ze wilden eigenlijk nog uitvaren naar Kvitsoy maar hun dochter vermaakte zich toch nog te goed op het festival aan de overkant dus de plannen werden omgegooid. Ze zouden koffie komen drinken maar ik vrees dat we wat te ochtend-traag voor ze waren want ze waren al weg.
Herbert ging nogmaals met lucht onder de boot de laatste pokken te grazen nemen en ik ging VRIJWILLIG zwemmen in water van 18 graden en vond het zelfs LEKKER!!

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 002 (2)
Lekker…tot mijn verrassing!

Daarna tuften we met de bijboot naar Stavanger. We zochten de bushalte waar we Rutger dinsdag makkelijk op de bus naar het vliegveld kunnen zetten. Die vonden we; we kunnen makkelijk met Zahree daar even voor de wal en onze jongen uitzwaaien.
We wandelden nog even door het oostelijke gedeelte van de stad en gingen daarna naar het Oliemuseum.
Zahree Noorwegen 2014 verkleind 001
Het Oliemuseum in Stavanger.

Godallemachtig…wat was het daar heet! Maar erg leuk en leerzaam.
De foto van de buitenkant van het museum heb ik gejat van de folder hoor…zo mooi weer was het niet vandaag.
Zahree Noorwegen 2014 verkleind 014
Allemaal modellen van boorplatforms.
Zahree Noorwegen 2014 verkleind 013

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 015  
Ouder type platform dat op de zeebodem staat boven. Beneden nieuwer type boorinstallatie op een schip. Minder verstoring van sealife neem ik aan.
Zahree Noorwegen 2014 verkleind 018

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 017
Vanaf dit balkon van het museum kunnen we Zahree mooi zien liggen.
Zahree Noorwegen 2014 verkleind 021

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 022

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 020
Zo breng je jezelf in veiligheid ‘in case of emergency’ op een boorplatform.
Zahree Noorwegen 2014 verkleind 025
Ik met een 3D bril op voor de film over het ontstaan van olie miljoenen jaren geleden. Staat me goed toch?

Na afloop knorden onze magen dat het een lieve list was en sjeesden we snel naar Zahree en maakte ik weer een schaal opgeleukte boterhammetjes voor mijn crew. Het had al een beetje geregend maar nadat het even flink ging waaien kwam er even wat meer hemelwater maar niet de 15 mm die we gisteren voorspeld hadden gekregen.
Ieder deed wat ie wilde; lezen en een tukkie doen.
De Veendam, passagiersschip uit ons eigen landje, vanmorgen gekomen, vertrok alweer.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 003
Goede reis, Veendam!

Borreltijd bracht de laatste makreel, weer op voortreffelijke wijze door Herbert gebakken.
Zo meteen mag ik weer mijn kunsten vertonen in de kombuis en daarna is het plan eindelijk eens een filmpje te kijken met zijn drietjes. Hebben we de hele vakantie nog niet gedaan, film kijken. Terwijl Rutger er toch heel veel heeft gedownload. Mij benieuwen wat het witte doek straks brengt; ik houd van romantisch maar de heren willen wat meer suspense, vrees ik… Als ik het niks vind smeer ik um…
Morgen gaan we super vroeg op om naar de Preikestolen te gaan. Ik ga toch maar mee…nu ik van alle kanten verzekerd heb gekregen dat de wandeling niet veel voorstelt en Japanse dametjes met hakjes omhoog trippelen. Dan heb ik niet veel excuus meer..
Overigens is het wel twee uur heen EN twee uur terug! Verslag en forto's volgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten