Pagina's

dinsdag 29 juli 2014

Leirvik – Tveitvägen (Huglo)

Vanochtend was er veel te zien in de haven van Leirvik. Kleinere tallship-volgers moesten stuivertje wisselen en plaats maken voor enkele zeer grote tallships. De Frederic Chopin uit Polen leek al een hele flinke maar dat werd een kleintje toen de Statsraad Lehmkühl   ( 85 m.) achter hem afmeerde.
Zahree Noorwegen 2014 verkleind 003

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 002

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 001
Nieuwkomers in de haven van Leirvik en anderen moeten plaats maken.
Het was heet in de haven. Windstil zoals we onderhand gewend zijn. Een lief stel jonge mensen kwamen langs met kranten en gratis bolletjes. Een aardige geste van de gemeente denk ik. De witte was hing gezellig te wapperen bij ons en we vertrokken in de hoop op een verkoelend briesje en een bestemming in de Hardanger fjord in het achterhoofd.
Zahree Noorwegen 2014 verkleind 009

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 008

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 007

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 006
Dag Leirvik, tot ziens!
Net buiten de baai liet de schipper de boot motorloos drijven en gingen schip en Rutger begerig aan de slag om weer vissen binnen te trekken. Toen dat zo 1-2-3 niet lukte werd de motor weer gestart. Er stond geen wind dus zeilen konden we vergeten. Het reisdoel werd bijgesteld naar een ankerplek niet ver van Leirvik. Morgen zijn we van plan weer zuidwaarts te varen en dan moeten we misschien alles weer terug motoren. Vandaar het baaitje Tveitvägen op het eiland Huglo.
Zahree Noorwegen 2014 verkleind 013  Zahree Noorwegen 2014 verkleind 011

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 010
Tveithägen

Na de lunch met de krijgertje-bolletjes lagen we snel gedrieën in het nu 20 graden warme water en gingen Rutger en Herbert aan de slag met pokken verwijderen van romp en schroef. Rutger had weer de luchtslang en heeft heel wat pokketjes naar de bodem laten afzinken. Na een half uur was de accu van het ding leeg en heeft de rest van de pokken nog even uitstel.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 016Zahree Noorwegen 2014 verkleind 015
Op pokken jacht.
 
De Oosterschelde zagen we ook weer voorlang schuiven. Alle tallships zijn nu op weg naar Bergen.
Zahree Noorwegen 2014 verkleind 014
Oude bekende ‘de Oosterschelde’.

Het was weer een zeer warme dag. Onder deks was het beter uit te houden dan bovendeks. Een enkele geluksvogel kon plaats nemen in de hangmat.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 019
Geluksvogel!

Ik ging even op bed; daar blijft het redelijk koel. Viel even in slaap met mij e-reader. Schrik wakker van een kkkkk…vlieg en op zoek naar de mepper rol ik op mijn reader. Kapot! De tweede al in een maand tijd. Ik moest echt huilen!
Dus verder alleen boeken op mijn pc. En dat leest niet lekker kan ik je zeggen. Misschien in Stavanger over een week kijken voor een nieuwe maar dat zal hier ook wel weer duur zijn. Net als alles. Ik weet ook even niet of ik er nog wel één wil. Het beeldscherm is zo verschrikkelijk kwetsbaar. Maar ik baal er enorm van!
Om even af te koelen van de kwaadheid op mijn stommigheid moesten we nog een keertje zwemmen. Wat is de buitendouche toch een succes. Heerlijk zoet afspoelen in de kuip!
Er zijn hier behoorlijk wat zomercabins en de speedbootjes racen af en aan. Best storend vind ik. Niet op letten zegt de rest van de bemanning. Hele jonge kinderen slepen zwembanden op full speed en kijken non stop achterom. Gewoon onverantwoord. Ik vraag me af of dit mag volgens de Noorse wet. Ze zijn beslist geen 16 jaar allemaal..
Rutger heeft achter in de middag de laatste makreel gebakken en geserveerd op een toastje. Mmmmm…samen met een enkel glaasje.
Zahree Noorwegen 2014 verkleind 023
Makreel op toast…morgen weer nieuwe vangen Rutger!

Zo meteen ga ik de chili afmaken en misschien gaan we nog aan wal voor een wandeling. Hoewel ik daar van de rest van de bemanning nog niets over hebben horen roepen dus…ik houd mijn mond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten