donderdag 31 juli 2014

Stavanger - Tananger

Dinsdag 29 juli. Vanochtend was alles al vroeg in rep en roer want Rutger moest om 9 uur op de bus naar het vliegveld van Stavanger. Voor de laatste keer deze zomer genoot onze middelste van het precies-zacht-genoeg-eitje op geroosterd brood met een bakkie sterkte nespresso. De tassen waren gisteren al gepakt. Op het laatst werd nog net even het paspoort mee gegrist dat op zijn kooi lag…ook weer net op tijd goed gekomen.
In het bijbootje stoven we weer naar de overkant en liepen naar de plaats waar de flybus vertrekt. Er vertrok er net één en die wachtte nog even op Rutger dus het afscheid ging wat haastig. Ik zag nog net een been in de bus verdwijnen maar kon hem daarna nog even kieken in de bus.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 001

Ho, ho…dat gaat wel erg snel!

Dag, Rut, wat was je weer een gezellig bemanningslid en we gaan je missen.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 002

We gaan je missen!

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 004

Best een kunstige foto geworden. Zien jullie Rutger?

Altijd weer even wennen, als een kind van je vertrekt.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 003

En weg is ie!

Maar daar zullen we, als we echt vertrokken zijn, wel vaker aan moeten wennen. Dan zal het verder weg zijn en voor veel langere tijd en zullen er wel eens traantjes vloeien. Nu zien we ze alle drie…en onze lieve schoondochters en –zoon, al heel snel weer!
We wandelden nog even naar de kade van Stavanger om nog even wat foto’s te nemen nu alle tenten van het food-festival verdwenen zijn.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 007 Zahree Noorwegen 2014 verkleind 006 Zahree Noorwegen 2014 verkleind 005

De haven van Stavanger.

Nog steeds ligt er geen enkel pleziervaartuig. Of men deze altijd weert weten we nu eigenlijk niet. Het is sowieso geen prettige haven om te liggen. Bij noordelijke wind is het een klotsbak waarschijnlijk.
We gaan nog even wat laatste vergeten boodschappen scoren en dan terug naar Zahree.
We zijn van plan een fles wijn en een lief briefje achter te laten voor de eigenaar van het eilandje waar we zo heerlijk mochten liggen, de afgelopen drie dagen. We zien hem gelukkig op de kade dus kunnen het hem persoonlijk geven en bedanken.
Hij was allerhartelijkst en vond onze Zahree niet misstaan aan zijn kade!
Daarna maakten we vlot los, op de motor even de haven uit en toen verder kruisen tegen de wind, het Byfjord uit.
Daarna gingen we bakboord afvallen en voeren met halve wind het Hasteinsfjord en na een mijl of 5 voeren we rond twee uur de baai van Tananger in. We vonden een mooie ligplaats aan een steiger met stroom en water.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 013

Aan de steiger met stroom en water!

Nu kunnen we de accu’s weer even flink doorladen en de watertanks helemaal vullen.
Het hotel waar we ook het havengeld gingen betalen had prima wifi dus eindelijk kon ik het blog uploaden! Maar ook de NRC uploaden, Facebook bekijken en de NOS-site uitgebreid lezen. En wat gribfiles binnen halen.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 008

Bepakt en bezakt met computers en telefoons voor het hotel Hummern (kreeft)

We zien een verslechtering van het weer maar morgen nog wind uit het westen waarmee we dan een stuk zuidelijker willen proberen te komen. We gaan iets verder proberen te komen dan Egersund. Een klein ankerplaatsje waar ik nu even de naam niet van weet en schip is al naar bed!
’s Avonds, na het eten, zijn we op zoek gegaan naar dynamisch hartje centrum van Tananger. Maar die moeite hadden we ons kunnen besparen…dat is er helemaal niet. Hoewel hier 10.000 mensen wonen shoppen ze in Stavanger en de rest doen ze daar ook. Maar het haventje is gezellig en er liggen een paar mooie oude bootjes

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 016 Zahree Noorwegen 2014 verkleind 012 Zahree Noorwegen 2014 verkleind 011 Zahree Noorwegen 2014 verkleind 010

Boven: beeld van een visser met een kreeft (worden hier veelvuldig gevangen).

Morgen zeer vroeg op dus snel de foto’s erop en pitten.