Pagina's

vrijdag 23 december 2016

Dag 14 van de oversteek. Na een best aardige nacht met aan het begin nog squalls met ruim 20 knts wind ging de wind steeds verder liggen. Wat niet ging liggen was de regen waardoor we verplicht waren om deuren en ramen gesloten te houden en een vochtige klamheid in het binnenste van Zahree is ontstaan. Mijn wacht van 6 tot 9 vanochtend begon pas om half 7. Mijn gade zegt omdat hij me niet wakker kreeg..ikzelf denk dat de lieverd me nog even wilde laten slapen. Nou..ik kan wel een jaar slapen denk ik!
Al tijdens mijn wacht zakte de wind er steeds verder uit maar daar houdt de swell geen gelijke pas mee..natuurlijk. Tegen 9u moest ik mijn best doen de hele goegemeente hier in het dekhuis te krijgen: tijd voor het radionetje! Elk radionetje begint al een tijdje met een muzieknummer.  Vanochtend was het Don't Stop Me Now van Queen.. Hahaaa! Toepasselijk want de wind is onder de 10 knts gedoken en dat stopt ons nu behoorlijk! Alleen het rollen stopt niet. Grrrrr. Toch zien we 2.3 knts op de snelheidsmeter  wat we bijna geheel toe kunnen schrijven aan de 1.5 knts stroom die schuin met ons mee stroomt. Er zijn nu nog 74 mijltjes die overbrugd moet worden naar de uiterton. Daar moeten we nog 21 uur over doen. We doen nu extra kassie an zodat we vannacht (waarschijnlijk met behulp van de ijzeren paardenkrachten) op de stuurautomaat zo'n 4 knts gemiddeld kunnen aanhouden. Anders vindt de stuurautomaat het niet leuk. Wind van betekenis wordt niet meer verwacht maar je weet nooit!
De
Agaath lag vanochtend nog 15 m mijl achter de Freya. Ze moeten ruim 5 knts gemiddeld lopen om op tijd bij de uiterton te zijn. Wij dobberen zo'n beetje om met de drie boten in elkaars buurt te komen. Zojuist konden we de Agaath horen op de marifoon dus kunnen we nu gedrieën weer eenvoudiger contact maken. Het is nu gelukkig wat droger geworden zodat deze sauna een beetje gelucht kan worden. De ramen zijn even open. Maar de hoop op een mooie zonnige laatste oceaan-dag is wel een beetje vervlogen. Jammerrrr!
Nog even volhouden..zeggen we tegen elkaar en er wordt over en weer voorzichtig geïnformeerd of er wel genoeg bier te koelen wordt gelegd! Dat is nu onze grootste zorg! Hahaaa! Het ontvangstcommittee zal zorgen voor de inkopen voor de Big Party op 2e Kerstdag in het haven restaurant van Domburg...ZIN IN!!!!!
De 2e helft van de middag ging er voorzichtig een windje uit het oost zuidoosten waaien...halve wind! Het was een tijdje zoeken naar precies de juiste zeilvoering om precies op tijd bij de uiterton te zijn maar we denken  m te hebben...grootzeil en puntje genua..naar behoefte in en uit te rollen. Het rollen is bijna weg. We hebben heerlijk Dominique haar pasta van gisteren vermeerderd met über lekker Confit de Canard. Daarna weer een gezellig radionetje met Agaath en Freya. We zijn nu redelijk in de buurt en zien elkaar op de AIS. Wij moeten remmen..de Freya recht zo die gaat..en de Agaath gas op die lolly. Daarna de laatste afwas op zee...voorlopig...de kerstboom een tijdje aan en eindelijk mocht ik mijn kerstliedje zingende pinguïn laten zingen. Daarbij tilt ie zijn hoed steeds op.  Zo lieeeeeef! Van Dominique gehad toen ze aan boord kwam. We zijn allemaal vreselijk  opgewonden dat we er morgen zijn. Tegelijkertijd is het een spannende nacht omdat we al gewaarschuwd zi
jn voor
vissersbootjes niet zichtbaar op radar en ais...goed uitkijken naar hun verlichting dus. We hebben nog 47 mijl te gaan.  Positie 06N30 54W30.  Snelheid 3.5 knts.  Koers 250°.
Ik ga mijn kooi in. Lekker slapen tot 6u (hoop ik).
De allerliefste groetjes van de Zahreetjes.

Sent from Iridium Mail & Web.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten