Pagina's

donderdag 22 december 2016

Dag 13 van de oversteek. Het is donderdag 22 december. Hoewel het helemaal geen verkeerde zeilnacht was..de eerste helft met een wonderschoon planetarium aan het firmament werd mijn wacht verstoord door bultjes en draaiende winden waarbij de giek met grootzeil en genua op de boom te loevert een wedstrijd deden met slaan en knallen. Ik werd tureluurs van op de meters kijken en proberen Zahree onder een windhoek van zo'n 155 ° te houden. Dit ging ik niet volhouden tot 3u..mijn allerliefste schipper bracht de genua naar lij en we stuurden wat op om de boot wat comfortabeler te laten zeilen. Ik zat er weer flink doorheen omdat het me niet gelukt was in slaap te komen voor mijn wacht. Herbert heeft heel lief een uur van m'n wacht overgenomen zodat ik plat kon. Maar ooooo treurigheid...de slaap heeft mij verlaten vrees ik. Dat wordt inhalen in Suriname!
De zeildag is van grote klasse! De wind is vrij oostelijk dus kunnen we met dubbel rif in grootzeil vanwege windbuien en later met enkel rif en genua en achterste stagfok een mooi tempo aanhouden en blijft het geslinger binnen de perken.
De vislijn wordt weer gevierd en dat kost ons onze SMF (small mother fcker) aan een HELE grote vis. Die heeft nu een mooi gekleurde piercing. Ook een nieuwe kleurige gevederde lure gaat met groot geraas uit en ook deze ongetwijfeld grote vis heeft weinig moeite met de toch behoorlijk dikke lijn. Mweh! Weer geen vis aan de dis 😣.
We douchen allemaal onder de koude spuit buiten...nou koud? Zo had ik me de oversteek voorgesteld! Op de dag probeer ik wat slaap in te halen. Helaas pindakaas! Herbert is zo lief me zijn wacht aan te bieden, van 6 tot 9 morgenochtend...Dominique had me ook al ruilen aangeboden. Lieverds toch?
Dominique heeft heerlijke pastasalade gemaakt dus ik was ook kookbeurt-vrij! We hebben echt lekker veel mijltjes gemaakt! Nog maar 155 mijl. We willen zaterdagochtend rond 11 met de laatste drie Nederlandse zeilschepen in armada binnenlopen. Dat zou toch super feestelijk zijn. De radionetjes  blijven een enorme steun. We hebben vandaag voor het eerst sinds de oversteek weer marifoon contact gehad met de Freyaatjes. We liggen op zo'n 30 mijl afstand. 48 mijl van de Agaath. Maar wij liggen voor op schema maar vrezen dat de wind inkakt..dan is Zahree haar tempo snel kwijt en hebben de kleinere lichtere schepen voordeel.  Wij zullen de laatste nacht in slakkengang varen. Voorspelling 9 knts wind.  Dat wordt dan motoren. 
Ook de mailtjes en sms- jes via Iridium van familie en vrienden zorgen voor een glimlach op ons gezicht. Monique van de Umnyama blijft,  vast lekker aan de gin tonic,  gezellige berichtjes sturen en ook Marije van de Tsuru stuurt ons opbeurende en motiverende woorden én handige tips voor het aanlopen van Paramaribo. En jullie m'n dagelijkse blogje schrijven,  het geeft de dag wat onderbreking en structuur. Maar wat kijken we uit naar de rust van de rivier,  het ankerbiertje en de dikke vette groeps-hug met onze mede-overstekers. Ik kan me ZO verheugen op de gezelligheid van Kerst en Oud en Nieuw met die grote gezellige groep nieuwe zeilvrienden. Nog maar 1 dag en 2 nachten op deze onmetelijke oceaan!
Positie: 7N22 52W56, snelheid 6knt,  koers 240°.
Tot de volgende update.
Groetjes en liefs van alle Zahreetjes.

Sent from Iridium Mail & Web.

1 opmerking:

  1. Wat ontzettend leuk om zo jullie avontuur mee te lezen. Wat een bikkels zijn jullie! Succes met de laatste loodjes, liefs van Lisa (vriendin van Dominique)

    BeantwoordenVerwijderen