Pagina's

maandag 19 december 2016

Dag 10 van de oversteek. Maandag 19 december. We zitten er allemaal op te wachten en zo erg aan toe: dat de wind gaat liggen en vooral de swell gaat afnemen. Dat er rust komt in de bewegingen van Zahree. Dat we ons weer een beetje normaal kunnen bewegen zonder ons steeds te stoten. Dat het eten op je bord blijft liggen...dat...MORGEN!...Zegt de schipper na bestuderen van de gribfiles. Maar...maar...maar..de wind zou nu ook al net 20 knts moeten zijn en net zagen we nog 35 even...Ja dat was in een bui!: de zgn squall..een met echt even goede regen! Dek zoet..is alweer een zoute golf overheen gespoeld.  Jammerrrr!
Alle boten van de Nederlandse enclave hebben er genoeg van.  K met p schreef Bas van de Agaath. Ik sluit me erbij aan!
En verder...een vliegende vis onder de stuurstoel. Kan niet anders dan door een heeeeel klein kiertje naar binnen gevlogen zijn. Schubben op de trap en de vloer...tijdens mijn wacht rook ik een vis lucht maar dacht dat het Thijs z'n korte broek was die hing te drogen.. bah makreel aan z'n kleren dacht ik nog. Stel dat ik in die glibberige vis was gaan staan? Was de rest van de crew zeker a la minute aan dek geweest. Blegh! Herbert vond hem..na 9 uur...dood als een pier. Zielig toch?
Na het ontbijtje van Herbert met een heerlijk eitje misten we het radio netje bij het overgaan naar een andere frequentie omdat er anderen 'op de lijn' zaten. Ineens de instellingen van eieren. Daarna konden we de club niet meer vinden en zij ons ook niet.  Mweh! We waren zwaar ontgoocheld!  Het is voor iedereen toch een hoogtepuntje van de ochtend en avond! Zo meteen weer een kans. We hopen op een rustige nacht...zonder windbuien...en morgen..misschien een zonnetje..
Verder nog de hele dag harde wind die steeds iets oostelijker gaat waaien en ons teveel naar het noorden dwingt. Maar het plan is onder rustiger omstandigheden morgen of overmorgen te gijpen en dan met iets ruimere bakstagwind op Paramaribo aan te sturen.
Vandaag hoefde ik niet te koken. Ik was bepaald in suboptimale conditie. Slecht slapen nekt me nu een beetje (boel).
Morgen hoef ik pas om 6.00 aan te treden dus na het netje plat.
Eten was coproductie van allen en wat was ik even blij met alleen de adviserende rol! Mijn benen willen mijn overigens spectaculair afgenomen gewicht niet meer dragen. Gevaarlijk op een schommelende en zwaaiende boot.
Het avond netje was weer gezellig. Iedereen had er een zware nacht en dag opzitten. Wij wat meer wind maar minder buien. We zagen de buien ook wel voorbij trekken in het zuiden.
Allemaal verlangen we naar een paar rustige laatste dagen waar we alle zeilen gaan bijzetten om Kerst in Suriname te halen.
En nu? Ik? Naar BED!
Tot het volgende blogje.
Groetjes van de Zahreetjes
Nog 492 mijl te gaan.  Snelheid 6.5 a 7 knts bij 25 knts wind. Koers 256 ° .
Positie 09N42 47W46.

Sent from Iridium Mail & Web.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten