woensdag 21 december 2016

Dag 12 van de oversteek. Woensdag 21 december,  de kortste dag van het jaar. Overal sneeuw,  mensen met mutsen,  dassen en wanten haasten zich door de snijdende wind naar kantoor. Uh.  .hier niet
...de wind staat absoluut weer aan...zo'n 22 knts op dit moment..maar het is een warme wind.  En we hebben er even een ochtend zon bij na een nacht met veel regenbuien. We voeren de hele nacht op de motor. Al hadden ergens halverwege de nacht alle lappen wel weer omhoog gekund.  Er werd volstaan met het bijzetten van de genua tot het daglicht goed door kwam. Op dit moment varen we met grootzeil over stuurboord en uitgeboomde genua te loevert bijna recht op ons doel af.
Het netje vanochtend werd door onze nieuwe moderator Bas van de Agaath keurig gecoördineerd. De Grutte Grize voer op de Suriname rivier en sprak van een Nederlands lieflijk landschap...heel groen...mooi weer..vissertjes.  Henk van de Bluenose was ook weer present. Toch knap; zij leven al op Suriname tijd dus nog een uurtje vroeger en dan dus om 8u..wij noemen het nog 9, present zijn.  Bij Domburg zijn geen moorings meer beschikbaar dus dat wordt op eigen anker of doorvaren naar Waterland maar dat is in the middle of nowhere,  zei Henk. Wij zouden sowieso op eigen anker gaan liggen. Met onze 40 ton wegende stalen Zahree zijn we bang dat we met mooringblok en al weg drijven of lijnen dan wel ketting hun beste tijd gehad hebben en dan...bye bye boot! Maar eerst moeten we nog 306 mijl. De Agaathjes hadden weer een pittige nacht achter de rug met heel veel wind en dito nattigheid. Robert sprak opbeurende woorden om hen moed in te spreken en had het over koud liggende
biertjes...Ooooo...maar het duurt nog zo laaaaaaang! Ach...nog maar 300 mijl. We hebben er al 1580 op zitten! Dat is van Amsterdam naar Athene he! Nu nog even van Amsterdam naar Parijs...zeilen dan he!
De Freyaatjes hadden ook pittige buien gehad. We hebben het  vermoeden dat we door de iets noordelijke positie we,  geheel per ongeluk, net wat aan de buien rand zeilden. Ik hoop echt dat ze nu ook dit tijdelijke zonnige weertje hebben. De swell is nog zeker boven de 2m maar niet meer boven de 3m. De vreselijke tegenstroom hebben we achter ons. Aan het eind van de middag wordt dit een noordwestelijke stroom mee. Hiervan gaan we proberen te profiteren door de genua ook aan stuurboord over te laten gaan en een wat meer zuidelijke koers te sturen. De stroom zal ons dan hopelijk richting Suriname duwen...een beetje zoals een krab beweegt...zo moet je je dat voorstellen...wadzeilers weten meteen hoe dat gaat!
Verder hebben we de meloen die al weken heeft gewacht opgegeten.  Mwah...sappig maar niet zo zoet als gehoopt. Er zijn nog een paar appels,  paprika's,  bananen (nu allemaal tegelijk rijp!), uien voor 10 keer hachee eventueel.. aardappel en zoete aardappel én pompoen! Brood doet de broodbak machine met onovertroffen Broodmix van de Lidl. We hebben nog eitjes...Hollandse kaas...super lekkere borrel worstjes...biertje,  wijn...of nee...die drinken we niet onderweg op zee...Ik bedoel...water! Dus...Ik zeg: DOOR! We kunnen niet eens anders. Nog 3 of 4 dagen...zou moeten lukken!
Het werd uiteindelijk een prima zeildag met veel zon. Wind van rond de 17 knts. Meest voeren we met de genua aan loef. Nu gaat de zon bijna onder. Wachten we op het radionetje van 7 uur en ga ik daarna snel naar bed. De wacht van 12 tot 3u. Mijn minst favoriete wacht toch wel...
Nog 279 mijl. Koers 240 °. Snelheid 4.5 a 5 knts.  Positie 08N23 51W07. Leuk detail: we zijn weer gespot op Marinetraffic.
Groetjes van de Zahreetjes.

Sent from Iridium Mail & Web.