Pagina's

dinsdag 5 augustus 2014

Flekkefjord - Andabeloya

Vrijdag 1 augustus. Het heeft flink geregend vannacht en ik was er om 3 uur vannacht wakker van geworden. Gisteren hadden we bij het service-gebouwtje van de haven een prachtige wifi-spot gevonden en konden we ons digitale hart weer ophalen. Ik kon mijn blog uploaden, even Facebook bekijken en de mail en we haalden nieuwe gribfiles binnen. Aan de hand daarvan is het wel duidelijk dat maandag een goede dag is om te vertrekken. Het lijkt er zelfs op dat we best een tijdje wat westenwind mogen verwachten. Het vervelende met die voorspellingen is dat ze elke dag weer anders zijn en ook met de oversteek mag je niet verwachten dat het allemaal zo gaat als men voorspelt!
Gadver, kon gelijk niet meer in slaap komen omdat onze overtocht terug bleef spoken in mijn hoofd… wanneer te gaan…gaat Zygrib gelijk krijgen wat betreft hun voorspelling. Moeten we straks niet alles op de motor doen? Gaat het wel goed; dat wachtlopen maar met ons tweetjes. Waar je je al niet druk om kunt maken in het donker!
Herbert was ook al vroeg wakker en ging er maar uit en ik viel nog even lekker een uurtje in slaap. Het plan om naar Farsund te varen vandaag hebben we maar laten ‘varen’; het is 30 mijl en we willen rustig aan doen. De komende dagen is de voorspelling dat er regen gaat vallen. Grote kans dat we dan geen zin hebben om nog verder te varen. We kiezen dus een plek waar het rustig is maar toch een winkel. Het kleine eilandje Andabeloya wat maar op enkele mijlen afstand ligt van Flekkefjord. Eerst gaan we nog even de aller-verste gribfiles binnen halen en ik download ook even de NRC.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 005

Gisterenavond wifi in het servicegebouwtje van de haven.

 
Zahree Noorwegen 2014 verkleind 006

Vanochtend op de stoep van het servicegebouwtje alweer aan de wifi. Verslaafd?


Het is weer heerlijk weer. Temperatuur is lekker en het zonnetje schijnt. Af en toe een wolkje voor de zon. Kortom; nog steeds super zomerweer!
Als we terug komen aan boord liggen er weer verse bolletjes en een Noorse krant. Zo super aardig van de autoriteiten hier!

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 007

Verse bolletjes en de krant.


Voor die tijd denk ik no dat we onze inkoop-slag kunnen slaan in een winkel waar we gisteren voorbij voeren. Helaas blijkt die voornamelijk non-food en een heek klein beetje blik en koek en dergelijke. Geen verswaren, helaas. We scoren er wel een op zonnecellen werkend tuinlicht wat we als ankerlichtje denken te gaan gebruiken. Dan kan de olielamp in de bakskist blijven. Kostte 1,20 in euro…nou…kunnen we ons geen buil aan vallen.
Verder nog wat spulletjes die we ook niet echt nodig hadden en gaan maar weer.
De bestemming lag geheel in de wind dus op de motor. Het gas ging niet ver open want we hoopten op een vers vissie…helaas! Er werd niet toegehapt! Dan wordt het vanavond echt blikvoer..bleh!
Op het eiland vonden we een mooie kade om aan te liggen. Precies 2.50 m. diep.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 001

Een mooie plek aan de kade van Andabeloya.

Lang wisten we niet of we daar wel mochten liggen maar de zoon van de eigenaar was juist blij dat er weer eens gebruik van werd gemaakt. Zijn vader had vroeger een vissersschip maar had hem verkocht. Ik ben even naar de plaats gelopen waar het veer aankomt en vond daar de in de pilot aangekondigde winkel. Best goed gesorteerd en de hele dag open..ook op zaterdag en zondag. Ik kreeg ook een kopie van wandelingen op het eiland. Naar een top van meer dan 200 meter hoog. Eventueel voor morgen, als het weer meevalt en de schip me zo gek krijgt (denk het niet, neuhhhh…).
De middag werd verlummeld met proberen te slapen (bij mij mislukt, Herbert natuurlijk weer wel grrrr!), lezen en borrelen.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 008

Borrelen buiten…maar niet lang!

Het begon eventjes te spetteren dus de voortzetting was binnen. We bekeken nog even de windvoorspelling en ik kreeg van de schip, met behulp van een bierflesje, college over waarom de wind om een lagedrukgebied tegen de klok indraait (op ons halfrond). En waarom de wind 10 graden afwijkend waait met de isobaren. Vraag hem als je het ook wilt leren hoor! Hij houdt erg van college geven. Meestal moet ik halverwege afhaken maar nu snapte ik het zowaar! Knap toch?

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 009

De gribfile met het laag boven Schotland. De pijlen geven richting en sterkte van de wind. De donkere vlekken is…regen helaas!


Zahree Noorwegen 2014 verkleind 010

College over de wind draaiend om een ‘laag’ aan de hand van een blikje bier.

Het avondeten was inderdaad de meest gore varkenslapjes in saus (van de Lidl) ooit! Nog opgeleukt met ui, rozemarijn en citroen zodat ik nét geen emmer nodig had. Ik kijk echt uit naar het volgende blik (NOT!!!).
Na het eten wandelden we naar de overkant van het haventje. Erg leuk aangelegd; je kunt er BBQ-en en een open haard aansteken. Er is een overdekking gemaakt voor de gasten. Er is een wc-hok, je kunt stroom gebruiken. Geen douche. Maar stroom hebben we niet echt nodig…we liggen prima.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 004

Zahree ligt er prima bij (vanaf de overkant van het haventje genomen).


Het begon wel wat steviger te waaien en donkere wolken kwamen over de bergen aanzetten. Niet lang nadat ik aan mijn blog begon te typen hoosde het ineens. Veel water en maar heel kort. Maar het is duidelijk dat we meer nattigheid krijgen.
De barometer is aan het zakken dus het slechtere weer kondigt zich aan. Hopelijk van korte duur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten