Pagina's

zaterdag 9 augustus 2014

Enkhuizen - Edam

Vrijdag 8 augustus begint voor mijn hartje met een prachtige zonsopgang. Maar … de kleur van de zon zegt…morgenrood, water in de sloot.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 008

Morgenrood … water in de sloot!

De wind is naar het zuidoosten gedraaid en we liggen zachtjes te deinen op de golven die helemaal van de overkant komen rollen. Je moet er van houden!
Maar door onze lange waterlijn is het goed uit te houden. De andere twee boten op de ankerplaats die kleiner zijn en veel lichter hebben het wat moeilijker denk ik…
We maken geen haast want hebben de hele dag de tijd voor een ruime 10 mijl naar Edam waar we vanavond met mijn vader en moeder hebben afgesproken.
De haven van Edam is niet voldoende diep voor ons dus we gaan ervoor ankeren. De windrichting is er niet helemaal top voor. We liggen dan aan lager wal. De weersvoorspelling is gunstig wat betreft windrichting en – sterkte om te zeilen maar niet om voor Edam te ankeren. En over de overtocht met de rubberboot naar de kant durf ik nog niet eens na te denken. We zien wel…
We gaan na het ontbijt ankerop en zijn vlot onder zeil, samen met nog een hele bups boten die net uit de sluis komen. Iedereen hijst enthousiast vol tuig en stuift ervandoor.
De zon doet nog zijn best maar de bewolking wint het. Schapenwolkjes zeggen ons dat het toch echt niet droog gaat blijven vandaag. Het zich wordt ook snel minder. Op Buienradar zien we vanuit het zuidwesten gemene buien met rode plekken erin (veeeeeel water!) en er is een waarschuwing voor onweer mogelijk met zware windstoten. He neee!!!
Maar vooralsnog is het genieten en we zijn te snel op de plaats van bestemming. Voorzichtig benaderen we de plek net naast het vaargeultje van Edam. We hebben er maar een cm of 15 onder de kiel. Het kan net wel of net niet. Gokje! Maar we willen ook niet te ver hoeven met de bijboot. We verwachten toch al niet geheel droog over te komen.
Eenmaal voor anker zwemmen we heerlijk in het IJsselmeer dat nu de riante temperatuur van 20 graden heeft.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 009

Het IJsselmeer is nu 20 graden, lekker warm!


Even later begint het een beetje te spetteren maar vooralsnog wordt Edam gespaard.
Om 3 uur racen we met lopende golven richting Edam. Herbert verschuilt zich achter mijn brede rug en is helemaal niet nat. Ik heb wat water over gekregen maar het valt me nog mee.
We hebben alle tijd om in Edam rond te struinen en wat boodschapjes te doen.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 001

Even schuilen onder een treurwilg.

 
Zahree Noorwegen 2014 verkleind 002

Rijtje van de mooie kaaswinkel.

 
Zahree Noorwegen 2014 verkleind 004

Mooi herenhuis.

 
Zahree Noorwegen 2014 verkleind 008

Hofje van de Proveniers, gebouwd voor de armlastigen van Edam.

We bekijken ook de Grote Kerk van Edam; een enorm bakbeest van een kerk waar ik ooit nog de Mattheus gespeeld heb. Oooo wat een zoete herinneringen!

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 006

De Grote kerk van Edam.


In de kerk kun je nu tweedehands boeken kopen voor 1 eurootje per stuk. Ik scoor er drie immers mijn e-reader heb ik om zeep geholpen.
Daarna lopen we met een omtrekkende beweging naar het Hof van Holland waar we gaan eten en gaan vast aan een pilsje en een wijntje.
Mijn ouders komen hier heel vaak dus ze worden hartelijk ontvangen als ze binnen komen en wij worden niet eens opgemerkt hahaha. Heerlijk om ze weer te zien.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 006

Mijn moeder weer heerlijk even gezien!

Gezond en wel…al hebben ze niet gefietst vandaag. Allerlei smoesjes waarom niet…!
Het eten is lekker en gezellig met de ‘oudjes’. Hahaha…we zijn onderhand zelf oudjes (maar niet als mijn ouders erbij zijn!).

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 007

Lekker gegeten in de Hof van Holland.


Het regent eventjes wat harder maar al met al valt het mee. Vooralsnog krijgt Edam niet de volle laag. Dat zal vannacht dan wel komen.
Mijn ouders brengen ons met de auto even naar het sluisje waar ons bootje aan de overkant ligt. Nu gaat het dan gebeuren! De wind is weliswaar naar zuid gedraaid maar we zien kopjes op het water. Dat gaat een nat pak worden…
Maar met het plastic zeil goed in stelling gebracht en sublieme stuurkunst van mijn schip komen we goed over. Aan boord komen is nog wel even een dingetje maar alles gaat goed. Boeken en groenten gekregen van pa van zijn tuin, alsmede de boodschappen en elektronica zijn allemaal droog over gekomen.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 011

Bonen en gele courgetten van opa’s tuin.

 

 

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 010

3 boeken gescoord in de Grote Kerk van Edam.


Nu liggen we iets steviger te deinen want de wind is wat harder maar het is te doen. Straks gewoon stijf de oogjes dicht doen dan is het morgen weer voorbij, deze actieve storing.

Morgen het laatste traject, waarschijnlijk met een zuidwester tegen (dus kruisen) naar Amsterdam, Nog één dagje genieten van deze heerlijke vakantie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten