zaterdag 9 augustus 2014

Edam - Nauerna

Zaterdag 9 augustus begint, na een hobbelige nacht, veelbelovend. De wind is in de nacht doorgedraaid naar het west-zuidwesten. Dat betekent dat Zahree nu onder de hoge wal ligt dus we rollen niet meer. De wind trekt wel met de minuut verder aan tot een stevige windkracht 6. De lijn die de ankerketting naar het midden van het schip moet houden is door geschavield en dat is nu jammer want de boot gaat dan achter het anker zwieren. Omdat de waterdiepte door de harde wind vast snel zal afnemen en we sowieso niks meer onder de kiel hadden vertrekken we vrij vlot na het ontbijt.
We beginnen met twee riffen in het grootzeil, beide stagfokken en de helft van de genua maar na het Paard van Marken, als we echt aan de wind moeten varen, is dat teveel zeil en gaat het derde rif erin. Het waait nu 7 en in de vlagen 8. Toch wel weer meer dan de voorspellingen…

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 002 Zahree Noorwegen 2014 verkleind 001

Het gaat nog prima! Al waait het stevig…

Het IJsselmeer telt nu duidelijk minder zeilfanaten dan gisteren. Een flink deel dat ook richting Amsterdam gaat vaart op de motor. Onbegrijpelijk vind ik dat; de boten stampen enorm tegen de golven in. Zeilen gaat altijd beter, al doe je het maar met de motor bij.
We komen een hele stoere vrij kleine zelfgebouwde catamaran tegen, een wharram, ontworpen naar Polynesisch voorbeeld. Het heeft geen kajuit en men kan in de drijvers ‘verblijven’ maar varen doe je bovenop, zonder enige vorm van bescherming! Reken maar dat je er nat wordt onder de omstandigheden van vandaag!

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 003

De dappere wharram en een ander stoer schip!

Twee tellen later horen we een harde knal en zien we vrij bovenin het grootzeil één baan volledig overdwars doorscheuren. Einde oefening van het echte zeilen vandaag.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 004

Ondanks het tegenlicht zie je de scheur wel…

Herbert laat het grootzeil snel zakken en met de motor bij, kruisen we met stagfokken en halve genua motorzeilend verder tot 2 mijl voor Amsterdam. De lappen gaan nu allemaal naar beneden en we draaien het Buitenij op.
Op weg naar de Schellingwouderburg en later, door de sluis, op het IJ zoeken de twee dappere Duitse jongens op de waharram de luwte van onze grote Zahree. Ze slaan af bij de Sixhaven en gaan vast vanavond Amsterdam onveilig maken!

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 005

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 006

De wharram vaart in de luwte van Zahree

Wij vervolgen onze weg over het Noordzeekanaal en komen de Arctic Sunrise tegen, het schip van Greenpeace dat zo lang aan de ketting heeft gelegen in Moermansk. We zwaaien enthousiast en een toetertje is ons deel. Het schip heeft een gevolg van kleinere schepen. Leuk! We horen ook nog hoe ze van harte welkom worden geheten in Amsterdam, over de marifoon.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 007
Zahree Noorwegen 2014 verkleind 008

De Arctic Surrise van Greenpeace en zijn AIS-signaal.

Tegen half 5 zijn we bij ‘onze’ brug van Nauerna.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 009

Onze brug bij Nauerna gaat open.

Al snel meren we af aan ons plekje met hulp van havenmeester Pepijn en met prima stuurwerk van mijn schip onder bepaald niet makkelijke omstandigheden met de nog immer vervelend harde wind. Houd maar op, wind…nu is het niet meer nodig!
Maar we liggen weer! We bekijken de schade nog even van dichtbij…niet best!
Het zeil lappen we wel weer even op; moet wel tot we een nieuw hebben van de winter…

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 010

De schade van dichtbij….niet best!

Daarna ploffen we binnen neer. Al is het heerlijk weer..we hebben genoeg van de wind dus lekker binnen op de bank, gaan we aan wijn en bier en hapje.
Onze zomervakantie naar Noorwegen 2014 is zeer geslaagd maar nu helaas voorbij. Het blog laat ik ook weer even voor wat ie is! Tot later!