dinsdag 5 augustus 2014

Oversteek Noorwegen – Vlieland dag 3

dinsdag 5 augustus. Deze dag begint altijd even met denken aan Herberts vader die vandaag 95 geworden zou zijn. Wat missen we ze, mijn lieve schoonouders die nu alweer zoveel jaren overleden zijn.
Om 12 uur vannacht stond de schip geheel vrijwillig klokke 24 naast de slaapbank. Ik had hem graag nog een extra half uurtje gegund omdat hij door mij zo wreed uit de slaap gehaald was eerder die avond. We moesten toen de zeilen hijsen omdat eindelijk de wind uit een gunstige hoek ging waaien. Daar hebben we de hele nacht en een deel van de ochtend prima op kunnen zeilen en motorzeilen. Zo’n nacht is aardedonker en het is een wat unheimisch gevoel dat je met zo’n 6 knopen door het water dendert en maar hopen dat er niets onverlichts in de weg ligt. Een half heeeel zwak maantje probeert een beetje te helpen. Kijk maar eens op deze foto hoe donker. Zoek het hele kleine ieniemienie halve maantje. Niet veel he?

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 001

Zoek het hele kleine maantje dat probeert bij te lichten. Niet veel he?

Heel af en toe trok de wind aan tot 12 knoopjes maar meestal was het te weinig om 5 knopen voortgang te houden en die hadden we als minimum gesteld. Anders toch maar een klein beetje de motor bij.
De nacht verliep verder uitermate gemoedelijk. Hoewel druk met vissers, vrachtschepen en tankers en twee grote windmolenparken voor Herbert om te omzeilen, is dat met behulp van de plotter een makkie te noemen. Je ziet het AIS-signaal van eigenlijk alle schepen (Automatic Identification System) met daarbij naam van het schip, wat ze zijn (visserij of anders), lengte, vaak bestemming maar belangrijker; snelheid en richting. Je kunt dan heel gemakkelijk aflezen of je elkaar probleemloos kunt passeren, hoe laat dit gebeurt en wat de kortste afstand van passage is. Dit willen we graag minimaal op een halve mijl houden. Anders zie je je opponent rood kleuren. Het alarm wat erbij hoort en oorverdovend en irritant is hebben we afgezet. De andere schepen zien ons ook omdat we sinds kort ook zelf AIS zenden. Voorheen konden wij alleen andere schepen zien maar zij ons niet. Als je ook zendt is het natuurlijk nog veel veiliger.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 002

In de middelste cirkel Zahree..eromheen de andere scheepvaart. Rechtsboven twee windmolenparken.

Overigens zijn er ook nadelen aan verbonden. Als je bijvoorbeeld een Duitse shipping lane oversteekt (een soort scheepvaart-snelweg) dien je dit als kleine scheepvaart haaks te doen.Dit is niet altijd de kortste weg voor de kleine scheepvaart natuurlijk. Er zijn gevallen bekend dat eigenaren de bon automatisch op de mat kregen voor het niet correct oversteken. In Nederland ken ik wel gevallen dat traffic-control mensen oproept op de marifoon en ze sommeert dit alsnog te doen. Overigens is het totale onzin want je kunt zo goed mikken op de achterzijde van die snel varende bakbeesten en dan snel uit de weg bijdraaien om de volgende alweer te gaan ontwijken. Stomme niet werkende regeltjes zijn het. Overzichtelijk voor traffic-control en de grote scheepvaart maar vaak ondoenlijk voor de kleine scheepvaart die dan kunnen wachten tot ze een ons wegen of midden in de geul moeten gaan stilliggen om weer een tanker te laten passeren of zo. Lijkt me toch ook niet ideaal! Wij gaan er maar een beetje creatief mee om. Recht als het kan, schuin als het moet…alleen niet aan de Duitse zijde hahaha!…
Mijn lieve schip liet me gewoon tot 4 uur liggen dus ik stond bijna fris op. Toen was het al bijna licht en dat maakt het ook een stuk relaxter. Het beloofde weer een heerlijke dag te worden. Zonnetje…er stond nog een lekker briesje. Ideaal! Om 7 uur maakte Herbert aan het begin van mijn wacht weer een heerlijk ontbijtje (jaja..met een zacht gekookt eitje weer!) en tuften we motorzeilend verder richting de Nederlandse kustwateren.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 003

Een heerlijk ontbijtje met een zachtgekookt eitje..mmmm!

Lekker douchen en haren wassen met de dekdouche in de kuip. Zijn we weer helemaal fris!
Het was zonnenbaden en luieren en een beetje opletten aan dek! Lunch was weer de left-over van gisteren. Nu heb ik nog de pastaschotel in de koelkast…die is voor straks.

Na de laatste shipping lane kwamen we onder de Nederlandse kust en hadden we voor Terschelling ineens weer 3G op de telefoon.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 006

Je moet wel heel erg goed kijken om de platte kust van Terschelling te ontdekken…maar wel 3G!

Fijn! Weer even appen met de kids en vrienden dat alles goed is gegaan en horen of aan het thuisfront alles oké is. Dat was zo! Ook met mijn lieve vriendin Ans en haar man Frans is alles oké en die hebben het naar het zin in Willemstad en op hun cruise! Rutger en Elsemieke hadden regen in Duitsland in de Harz. Rutgertje…had dan ook bij je ouders gebleven…die hebben gewoon 4 WEKEN STRALEND MOOI WEER GEHAD!!! YEAHHHHH!!!! De mooiste zomer ooit in Noorwegen. Morgen komt er wel een klein dipje in het weer aan zag ik…even het dek zoet afspoelen, zeg ik dan!
Nu tuffen we zachtjes richting uiterton voor Vlieland omdat we te vroeg voor het getijde zijn. We zouden nu harde stroom tegen hebben (de ebstroom) dus wachten tot een uur of 9 vanavond. Dan hebben we het laatste van de eb tegen maar dat is dan niet veel meer. Dan is het nog een uurtje varen naar de ankerplaats voor Vlieland en verwachten we gewoon lekker met zijn tweetjes een nacht te kunnen DOORSLAPEN!!! Yeahhhh!!
Ook hebben we hoopvol de hengel uit geworpen. We zouden nog een makreeltje of twee best wel op onze toastjes willen doen zo meteen bij de borrel. (Zou ik een wijntje mogen van de schip denken jullie?)
Ook is er nog even tijd voor opruimen en allerhande klusjes en ga ik straks de laatste zeemaaltijd opwarmen.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 004

De zeekaart (de ‘overzeiler’) kan weer in de la.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 005

Klein klusje, de nagelbank recht stellen.

De oversteek is bijna achter de rug. Een goede generale voor het echte werk over de Atlantische!
Net een nootje geserveerd gekregen…het wijntje erbij kan ik vergeten. De schipper is een puritein grrrrr!!

Morgen wordt er een zuid-oostelijke wind voorspeld met neerslag die vanuit het westen op komt zetten. Die richting kunnen we niet zo goed gebruiken richting Harlingen. Maar als het een beetje waait gaan we gewoon kruisen (Zig-zag tegen de wind in) want dat schiet met stroom mee altijd heel leuk op. Dan lijkt het net of je een snel, scherp aan de wind zeilen jacht hebt hahaha!

Er komt helaas niks van ‘uit eten op Vlieland’ of zelfs ‘even de boodschappen doen op Vlieland’. Het tij dicteert de vertrektijden op de Wadden. We hebben opkomend tij nodig om naar Harlingen te komen maar de schip heeft me verzekerd dat we ECHT NIET vóór half 11 weg hoeven. UITSLAPEN!!! YEAHHHHH!!!

Rustig gingen we na het eten richting de uiterton. Het vissen leverde niks op. Dat is erg frustrerend als er vlak naast je de netten door het water gesleept worden. Grrrrr. zij wel!

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 007

En binnen halen maar, die vis!

De stroom stond nog wel een knoopje tegen.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 009

Tegenstroom.

De zon ging weer prachtig onder. Mijn liefste lieveling laten poeren tegen een ondergaande zon bleek onmogelijk. Toch een leuk plaatje geschoten. Knappe vent toch? En heeft mij maar mooi veilig op en neer naar Noorwegen geschipperd. Hulde!

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 012

Lekker ding!

Later kon ik nog wel een mooi plaatje van de ondergaande zon schieten.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 015

Alweer een mooie zonsondergang! In de geul naar Vlieland.

Daarna was het maar een heel klein stukje naar de ankerplaats waar al veel jachten een plekje buiten de jachthaven hebben gevonden. De jachthaven ligt ongetwijfeld tot de laatste plek afgeladen. Nu is het hier een oase van rust en genieten we van een glaasje wijn en proosten we op de goede oversteek! Morgen verder naar Harlingen.
Half 11 afvaart….dus!

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 018 Zahree Noorwegen 2014 verkleind 017

Voor anker voor de overvolle jachthaven van Vlieland.