woensdag 6 augustus 2014

Vlieland - Harlingen

Woensdag 6 augustus. We worden lekker uitgeslapen wakker en horen de wind al een beetje door het want fluiten. Vandaag is er eindelijk wind om te zeilen!
Ontbijt met sjuutje, eitje en warme broodjes mmmm! Daarna gaan we ankerop en hijsen het gereefde grootzeil, stagzeilen en genua. Het waait ongeveer 19 knopen. Ideaal weer voor Zahree.
De geul voor Vlieland hebben we de wind ruim maar daarna moeten we naar stuurboord door de grote geul richting Harlingen. Nu blijkt wel het enorme verschil met Noorwegen. een ware armada van zeilschepen, vissersschepen en een enkele motorboot heeft gelijktijdig Vlieland en Terschelling verlaten en kruist dwars door elkaar heen van de ene kant naar de andere.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 003

Heerlijk…eindelijk weer ECHT zeilen!

Heb je het zeil over bakboord (links) staan dan ben je de gelukkige en moeten schepen met het tuig over de andere zijde je vóór laten gaan.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 004

Zij varen voor hun brood… en moeten er ook maar tussendoor zien te komen.

Ga je overstag dan ben je aan de beurt en moet je anderen voor laten gaan. Sommigen schijnen er plezier in te hebben anderen in een lastig parket te brengen en moet je mopperend overstag. Maar het heeft wel wat spannends! Enorme grote klippers denderen met deze harde wind langs ons heen. Ook zij zijn in hum element met dit weer.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 006

Zij gaan nu veel harder dan wij!

We zeilen het water makkelijk in de gangboorden. Gaaf hoor!

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 007

Het wc raampje MOET dicht. Wordt ook onder water gevaren.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 008

De gangboorden in het water.

Het is nog droog en een waterig zonnetje piept af en toe door het  wolkendek. Maar in het zuidwesten zien we al een hele donkere lucht naderbij komen. Die gaat net voor ons langs en als we om een uur of half 2 in Harlingen zijn vallen er maar een paar spetters. We vinden een prima plek aan de kade in de Zuiderhaven.
Gisteren hebben we al afgesproken dat nicht Ingrid en haar man Ralph aan boord komen. Ze zijn ook echte zeilers en wonen in Grou in Friesland en hebben hun zeilboot praktisch voor de deur. Nu komen ze echter met de auto. Voor die tijd moeten wij als een haas even naar de supermarkt om lekkere hapjes te halen. We zoeken ons een ongeluk naar een goede supermarkt maar die blijkt uiteindelijk natuurlijk ongeveer op kruipafstand van de boot te liggen. Zucht!! Maar we zijn op tijd terug om hen te ontvangen.
We borrelen super gezellig en kletsen bij over werk en kinderen en vakanties.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 009

Met nicht en man Ingrid en Ralph.

Ze bellen hun kids Myrthe en Steijn. Of ze het nog wat langer redden zonder paps en mams. Ze mogen een lekkere pizza kopen en voor zichzelf zorgen vanavond. We gaan gezellig met ons viertjes eten in restaurant Nooitgedagt.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 001

Aan het klussen thuis en onder de verf bij Nooitgedagt.

Heerlijk gegeten en een super toet voor 4!

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 002

Bij restaurant Nooitgedagt in Harlingen is het goed eten.

Later dan gepland staan we buiten. Nu regent het wel maar nog steeds is het warm te noemen.
Als we terug bij Zahree zijn zwaaien we Ingrid en Ralph uit. Tot over een paar weken bij het familieweekend op Rabit Hill!
Er is een groot Duits zeilschip aan ons komen liggen. Niemand is hier erg happig op aan de kade liggen omdat de kade inspringende wrijfhouten heeft waar een fender niet eenvoudig op zijn plek heeft en je snel schade hebt. Wij lagen ook met de boot tegen de kade nu maar Herbert kon onze fenders er weer behoorlijk tussen krijgen. De dames en heren aanleggers waren ook niet aan boord om ze op te laten krassen, Ga lekker zelf even op een van de vele vrije plekken aan de kade liggen! Herbert had eerder vanmiddag al een ander groot stalen schip afgepoeierd maar deze was zo vrij geweest…. Lekker dan!!!
En wij…? Wij gaan zo weer lekker in ons bed! Morgen hebben we het vroege tij nodig…dus je raadt het al? Uitslapen is er niet bij!
we gaan naar de sluis van Kornwerderzand en zijn daarna weer op zoet water. We varen dan door richting Enkhuizen. We zien wel hoever we komen.
Bottom line….zaterdag in Nauerna, de thuishaven, want de schip MOET zondag naar Ajax – Vitesse!