donderdag 7 augustus 2014

Harlingen - Enkuizen

Donderdag 7 augustus begint in de hele vroege ochtend met regen op het dak. Nee toch? Maar als Herbert koffie gaat zetten en de Duitsers naast ons een handje helpt met losgooien, is het alweer droog en is de lucht blauw met hier en daar een wolk die naarstig probeert op te lossen.
Ik krijg van mijn echtgenoot een stevige bak roomyoghurt met muesli, appel en honing. Ook niet verkeerd om de dag mee te beginnen!
We zijn om 9 uur op pad richting de brug over de Zuiderhaven en de brug van de Noorderhaven draaien vlot na elkaar. De brugwachter roept vriendelijk ‘mogguh’ en ik heb nog net tijd voor wat tegenlicht-opnames van Harlingen en we draaien op de motor het wad op.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 003 Zahree Noorwegen 2014 verkleind 002 Zahree Noorwegen 2014 verkleind 001

Dag mooi Harlingen!

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 004

Door de brug over de Noorderhaven

We gaan meteen bakboord uit naar de geul Harlingen – Kornwerd. De stroom hebben we mee maar de wind helaas niet. Pal tegen dus niet te bezeilen helaas. Het is er te smal om te kruisen. Onderweg zien we deze schuimmassa! Net of iemand een pak wasmiddel in het wad heeft gekieperd.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 005

Vreemde schuimmassa.

De 7 mijl naar de sluis van Kornwerd is met stroom mee zo voorbij. We missen net de brugdraaiing. Ik probeer mijn schipper nog te bewegen tot het trekken van een sprintje maar hij is op de relaxte toer.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 006

De schip op de relaxte toer! Geen haast, schat!!

We maken vast aan de remming en het duurt best een tijdje voor we erdoor mogen.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 007

Er gaan heel wat boten naar het IJsselmeer.

Ondertussen zijn veel schepen ook op pad gegaan en gaan we met een flink aantal de sluis in. Deze is groot en aan de tweede sluis wordt ook ingezet. Maar een enkel schip kan er niet in en blijft waarschijnlijk balend, achter.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 008

Dat had wel wat voller gekund als men maar wat beter aansluit…

Als men wat slimmer aansluit had iedereen mee gekund maar dat schijnt lastig te zijn voor de dames en heren schippers.
Voor ons zien we zeilboot Dubbeltje weer. De vervelende klier die ons gisteren zo lelijk in de problemen bracht met ons eruit loeven en nog eens overstag gaan om ons nogmaals te dwingen overstag te gaan vanwege de voorrangsregel. De kakker vond het ook nog leuk om naar ons te grijnzen. We hebben hem toen al verrot gescholden maar ik mocht van Herbert in de sluis hem niet nogmaals vertellen wat een mafkees hij is om zo te keer te gaan op het water. Alsof we in een wedstrijd veld lagen of zo…
Kijk maar uit, Dubbeltjes-schipper…Zahree weegt 40 ton dus de volgende keer ben je zo plat als een dubbeltje.

Zahree Noorwegen 2014 verkleind 009

Vervelende Dubbeltje.

Dan gaat de sluis dicht en is het gedaan met het zilte nat. Dag zee! Dag wad!
Al snel openen de sluisdeuren zich weer en rijken we de typische lucht van het IJsselmeer. Het water heeft nu ineens een groene kleur en niet meer bruinig zoals het wad.
Het waait nog uit het zuid-westen maar dat zal niet lang meer duren. Ons is westenwind beloofd en later zelfs noordwest! De wind trekt gaandeweg de dag steeds ietsje meer aan.
Plan is om achter vogeleiland Kreupel, 6 mijl voor Enkhuizen, voor anker te gaan.
Daar aangekomen beseffen we ons dat Kreupel weinig beschutting biedt aangezien het aan de luwe zijde te ondiep voor ons is.
We besluiten door te zeilen naar Enkhuizen, door de sluis te gaan en daar net na de havenmond voor anker te gaan.
We bellen mijn vader en moeder om morgen elkaar te ontmoeten in Edam. We gaan daar voor anker liggen. Paps en mams komen van hun boot in Monnikendam naar Edam met de auto en wij tuffen met de bijboot erheen en gaan lekker met ze uit eten. En bijkletsen natuurlijk! Leuk vooruitzicht om ze weer te zien.
Eenmaal voor anker zitten we heerlijk uit de wind met drankje en hapje in het late middagzonnetje.
Na het eten en de afwas buizen we voor het eerst deze vakantie. Allemaal bagger op die tv! Gadver…niks aan. De eerste muggen hebben de kajuit gevonden. Dat heb je weer op zoet water. Dus nu zijn ramen en deuren gesloten en moeten we nog even op de killer-toer!
Maar wel weer prachtige avondlucht!