zaterdag 11 augustus 2012

Begint pas nu de zomer echt?

Vrijdag 10 augustus; begint pas nu de zomer echt? De barometer staat hoger dan voorheen. De lucht is strak blauw. Het is heerlijk warm buiten en we draaien rustig om het anker in good old water van De Blocq van Kuffeler. Vandaag varen we terug naar Amsterdam en rest ons nog het opruimen en schoonmaken van de boot en terugkijken op een heerlijke zeilvakantie. Weliswaar hebben we ons doel Noorwegen nooit gehaald maar we hebben het IJsselmeer gewoon twee keer gedaan en Zeeland was een eye-opener. Nooit gedacht dat dat water nog zoveel ruimte heeft. Alleen het Veersemeer was aan de drukke kant maar het water is voldoende ruim en diep voor ons. De stadjes zijn erg leuk, havens prima in orde en het weer overduidelijk vaak beter dan in de rest van Nederland. In Noorwegen is de zomer in het geheel niet gearriveerd. Onveranderlijk koud en mistroostig moet het er zijn geweest dus misschien moest het zo zijn!
Gisterenavond kwamen Huub, Monique en jongste zoon Sjoerd bij ons aan boord op visite.

Herbert haalt Monique, Huub en Sjoerd met de bijboot

Monique is matig enthousiast over het tochtje met de bijboot

Ze wonen in Almere, op een steenworp afstand van hier. Hartstikke leuk ze weer eens te zien en bij te kletsen. Sjoerd is maanden op reis geweest naar AustraliĆ«, Thailand etc. en India en gaat heel binnenkort beginnen met een studie in Delft, net als onze jongens. Waar vind je een kamer? Hoe zit het met de verenigingen. Hij had veel te vertellen en te vragen. Huub is een ex-collega van mij uit de muziek en met weemoed dacht ik terug aan alle prachtige Mattheussen die we samen hebben gespeeld. Hij heeft nu te maken met orkesten die opgedoekt worden door de onredelijke bezuinigingen van dat zootje in Den Haag op cultuur. Ik ook natuurlijk, op het gebied van zorg voor de allerzwaksten in de samenleving. Monique werkt in de bibliotheek van het conservatorium…dus we gaan een heel eind terug met elkaar. Ze hadden Chinees meegenomen en het was smullen en drinken dat het een lieve lust was. Ahum….

Chinees met Monique, Huub en Sjoerd
Was gezellig!

Nu is het the Day After, de laatste dag van de vakantie die begon met een goed ontbijt en daarna een reuze afwas. Herbert is alweer meerdere keren de mast in geweest om het deklicht en het stoomlicht (wit licht dat naar voren schijnt als je op de motor vaart in het donker). Zo meteen gaan we proberen naar Amsterdam te komen op zeil. Succes niet gegarandeerd want met windkrachtje 2 hebben we het wel gehad vandaag. Ik ga Thijs verlossen van zijn weerzin tegen de ethische paragraaf die hij nog moet schrijven om zijn bachelor werkelijk te kunnen afsluiten. Hij is nu nodig aan dek! Wedden dat ie zijn pc zo dichtslaat? Nou…nee..toch niet! De kleine grote jongen gaat met opgewekte tegenzin aan de vraagstukken van moraliteit en integriteit, principes en ga zo maar door. Zijn pa en ma nestelen zich in de Comfort Seats in de zon. De schipper met een thriller en ik met mijn eigen gedachten over het goede (zeil)leven en de beslommeringen van huishouden en werk vanaf volgende week… Waar we aanvankelijk nog met een gangetje van 5 knopen gaan, zakt niet veel later de wind er praktisch helemaal uit en wordt het een zielige 1 ½ knoop (1 knoop is 1.8 km per uur).
Met een slakkengangg richting Amsterdam-IJburg is zichtbaar...

Het is al tegen vier uur in de middag als we de Hoek van het IJ omkomen en hebben niet veel keus…we moeten voor de Schellingwouderbrug aanleggen, net als vele andere lotgenoten om te wachten tot de spits voorbij is. De brug draait pas weer om 6 uur. Geen punt…wij wachten wel hoor! Zodra dan de brug open gaat, stomen een stuk of 12 zeer ongeduldig geworden zeilschepen op de sluis af en ontstaan er allerlei ongelukkige aanlegmanoeuvres, schreeuwende heren roepen: achteruit….achteruit….rustig…sukkel… Zeer vermakelijk voor twee gepensioneerde heren op de sluis die speciaal hiervoor de sluis bezoeken…zo bekennen ze eerlijk! Zo niet bij ons…Thijs blijft de rust zelve en legt als volleerd schipper aan. Kan zijn vader zeer tevreden over zijn! Hij heeft het zijn zoon natuurlijk geleerd!
Daarna stomen we het IJ op en is het gewoon brommen geblazen..we kennen het zo langzamerhand. Gewoon anderhalf uur maar het is een prachtige zonnige avond. Ik zorg dat de troepen te eten krijgen. De witlof en de sla zijn de enige verse bestanddelen. Het blikvoer en de zakjes puree moeten ook eens een keer op. De jongens geven me echter een dikke voldoende voor de prak. Dank u!
Om 8 uur kunnen we door de brug bij Nauerna en meren we kort daarna af op ons eigen plekkie in de haven. Ergens naar toe kunnen we niet. De sleutels van de auto's zijn nog bij de havenmeester en die is al naar huis. Even vergeten op tijd een belletje te doen door ons. Nou ja, we wilden toch al op de boot blijven slapen. Alleen Thijs kan nu even niet op en neer naar zijn liefje. Maar die komt straks nog even een kus halen.
Nu met een glas witte wijn een eindje breien aan dit zomerse blog. Een prachtige avondlucht zie ik hier achter me. We zijn heerlijk uitgerust deze vakantie. We hebben weer erg veel geleerd over het reilen en zeilen met Zahree. Weten weer iets beter wat we nog allemaal willen veranderen en toevoegen. De parasailor voldeed prima en we kunnen hem hanteren ook. Ik sluit nu af…de hockeydames roepen!
Zaterdag 11 augustus; wat rest ons nog. Het verzamelen van een enorme berg was en het schoonmaken van de boot. Een klusje van een paar uur…meer niet. Dan sluiten we de Zahree af en rijden naar huis. Thuis wacht ons een netjes opgeruimd huis. Keurig achtergelaten Jeroen; de oudste van zus Katinka logeerde een paar weken bij ons. En een onaangename verrassing van een lekkage van ergens in de badkamer. Dus op dit moment ligt al een stuk plafond eruit en moet Herbert de oorzaak van de lekkage proberen te achterhalen. Gaat er niet eens iets stuk aan het schip, dan wel weer aan het huis! Maar we laten er ons ontspannen gevoel niet door afnemen!