Pagina's

maandag 29 mei 2017

Dag 2 oversteek Tortola naar Curaçao.


Dan beginnen we een uurtje voor mijn wacht ten einde was gisteren. In het donker kwamen lelijke laaghangende wolken op ons af. Aankondiging van de tropical wave (tijdelijke verstoring van de passaatwinden met een trog met daarachter regen en soms veel wind) onze relatieve rust kwam verstoren. De wind nam wat toe...ten oosten weerlichten...schipper roepen. Nog maar even afwachten dacht hij. Vijf minuten later moest ik hem weer roepen. De wind schoot uit en regen kletterde op het dek. Snel zwemvest aan en reven. Een zeiknatte arme schipper ging weer gauw te kooi voor het laatste stukje slaap. De wind bleef nu lekker doorstaan met zo'n 18 tot 20 knopen. Het rif lieten we in het grootzeil. We verwachtten nog meer 'narigheid '.
24 uur...ik mocht plat. Herbert had een rustige wacht. We zeilden een beetje tussen de donkere wolken waarvan sommigen vervaarlijk flitsen maar het viel mee. Ook mijn volgende wacht van 3 tot 6 verliep  prima. Ik zette de timer steeds op 20 minuten en sufte wat op de bank. Even een blik op de plotter of ik grote scheepvaart zag...hoofd uit het luik steken. Alles kits? Volgende 20 minuten. We zitten tijdens de wachten altijd in het dekhuis. Beschut tegen regen en aan boord wippende golven. Het is sowieso veel veiliger en comfortabel. Het werd na 5 uur licht en een mooie heldere blauwe ochtend kondigde zich aan. Dat hadden we niet verwacht..de gribfiles voorspelden bewolking en wat regen. Blijkbaar zaten we net tussen 2 tropical waves in. Om 6 uur was het weer Herbert zijn beurt om de wacht over te nemen en ik sloot maar weer eens de luiken  (ogen!). Want voorin de punt is het warm. Erg warm! We nemen een beetje risico met het luik open laten op een kiertje.. zeewater kan maa
r eens
op het idee komen naar binnen te vliegen! De swell begon wat toe te nemen maar Zahree denderde dapper door. Om 9 uur was mijn koffietje en ontbijtje in de maak. De katterigheid is redelijk over en we raken weer in het ritme van de oceaan. Douchen in de kuip en eens lekker de tanden schrobben!
Herbert gaat nu nog even tukken en ik ga met de Comfort Seat naar buiten nu het nog lekker weer is.  Koers nog hetzelfde. Snelheid steady boven de 7 knopen. We gaan hard!

Nu is het alweer avond. Bijna 22 uur en we varen in een tropical wave gebied met af en toe regen en wat onregelmatige wind. Het is heet in de boot want de regen verhindert ons de luiken open te zetten. Nu is het even droog dus gauw kajuit deurtje en een raam open...scheelt zo een paar graadjes pfffffff.
We zijn super opgeschoten vandaag. Mooi zeilweer met veel zon. Gaande de dag ging het steeds harder waaien. Het tweede rif werd gezet en de genua een stuk ingerold. Om de beurt slapen we een beetje bij. We lezen wat en zitten buiten. Dat is niet zonder gevaar..een nat zout 'pak' heb je zomaar opgelopen! In de namiddag thee met waardeloze speculaas maar ja..die moet ook op. Ik kom niet veel verder dan een beetje mijmeren eigenlijk. Wel prima op dit moment. We hebben ontzag voor de enorme torenhoge tropical wave wolken die straks weer buien produceren. Een prachtige foto van gemaakt..houden jullie tegoed!
We hebben kliekjes-dag. Japanse spring rolls..nog wat zalmpasta..toastjes Franse kaas. Niet verkeerd toch? Afwassen en ik mag als eerste proberen wat slaap te pakken tot 21u. Dan is het Herbert z'n beurt. In het dekhuis is het ietsje koeler. Ik ben druk met deurtje open...raampje open en...dicht maar weer..volgende buitje is gearriveerd! Het houd je lekker bezig zal ik maar zeggen. Ondertussen moeten we nog 240 mijl zeilen. Keurige daggemiddelden doen we!
Ik las dat het blogje van gisteren niet op de site is geplaatst. Ik hoop van het er nu staat. Anders na aankomst op Curaçao. Tot morgen...ijs en weder dienende...(ja...lekker...IJS!)

Sent from Iridium Mail & Web.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten