vrijdag 3 februari 2017

Oversteek Suriname Tobago
Dag 1
Zo ben je praktisch een landrot geworden en zo ben je weer een zeiler...overgeleverd aan de elementen!
We vertrokken van de ankerplaats op de Suriname rivier bij Domburg om half 12. De kentering van het tij was ophanden en de ankerketting ratelde vlotjes zijn bak in! Met de stroom mee richting de Atlantische Oceaan ging het weer...op naar nieuwe avonturen en een andere omgeving!
Suriname is ons zeer goed bevallen maar nu is het mooi geweest. We snakken naar droge lucht..blauw water...mooie duikplekken...of snorkelwater..witte stranden. Tobago en Trinidad moeten dat allemaal hebben dus vooruit Zahree...verhef je luie kont en VAREN!
Het is een prachtige dag om te vertrekken. De zon schijnt en de wind voorspelt goede voortgang. Met een flinke snelheid die door de ebstroom tot boven de 11 knts oploopt spuugt de Suriname rivier ons naar buiten...naar het zoute water. Daar hebben we dan gelijk een nadeel te pakken van vertrekken.  Zout betekent een zout schip..zoute kleding...zout beddengoed...zout haar...dat was heerlijk aan de rivier.  Zoet water en plenty buien om alles steeds mooi schoon te spoelen.
De uiterton laten we wat aan stuurboord liggen als we op koers voor Tobago gaan zeilen. Heerlijk..de motor mag uit. We zeilen met een rif in het grootzeil zo'n 8 knts. De laatste wolken laten we achter voor Suriname.  Het is warm maar lekker...er waait zo'n 17 knts wind.  Binnen in Zahree is het bloedheet. Alleen aan lij zijde durven we een raampje open te laten.  De korte golfslag geeft toch af en toe wat gespetter over dek...zout gespetter!
Zo varen we tot de zon in de zee gaat zakken. Herbert verzorgt de borrel en is ook zo lief met etenstijd de prak op te warmen die ik met vooruitziende blik vanochtend gekookt heb..en wel voor alle dagen! Ik ben wat katterig.  Er moet weer ingeslingerd worden. Maar na een pil en een hapje eten gaat het weer oké.
Ik kan zelfs weer afwassen dus zeeziek mogen we het niet noemen.
Dan is het alweer donker en praat Herbert een half uurtje op het netje met Joke en Henk van de Bluenose.  Die zijn gisteren, samen met de Bojangles, na een pittige tocht aangekomen in Pirate Bay. Ze missen de giek dus het grootzeil en de Bojangles de hele mast.  Ze hebben vooral het laatste stuk veel wind gehad en lagen vreselijk te rollen. Gelukkig zijn ze er nu!
Donatien van de Agaath is ook nog op het netje en schildert voor ons de prachtige baaien die op ons wachten.  Susanne van de Freya is er ook nog even. Ik luister met een half oor want probeer wat slaap te pakken voor de shift van 21 tot 00 uur.  Vergeefs helaas. Dus daar zit ik nu terwijl een randje maan toch alweer z'n best doet wat licht te strooien over een redelijk te bezeilen zeetje. Zahree begint langzaam een klein beetje af te koelen maar zo min mogelijk kleding is nu het devies.
Het loopt tegen half 11 dus ik ben halverwege mijn wacht. Het gaat ons goed op deze grote plas....
Welterusten allemaal! Tot morgen misschien!
De Zahreetjes.

Sent from Iridium Mail & Web.