maandag 21 september 2015

Weer in Nederlandse wateren.

Vrijdag 18 september heeft Herbert ‘s ochtends vroeg de nieuwste gribfiles opgehaald en bleek wat we al vreesden. De noordwestenwind bij Nederland zou niet zo lang doorzetten als gehoopt en dan naar het westen en later zuidwesten draaien. Tegenwaaiend op het laatste stuk betekent dan op de motor verder. Zou jammer zijn. Dus de plannen werden aangepast. We zouden om 16.00 uur diezelfde dag vertrekken uit Lemvig, niet meer overnachten in Thyboron maar direct doorvaren de Noordzee op. De rest van de dag werd gevuld met wat laatste boodschapjes, drinkwater innemen, verdere reisvoorbereidingen en een beetje uitrusten voor de komende dagen. Bij het ophalen van de laatste mail lazen we de goede-reis-wensen van veel vrienden die het blog dat ik nog net gestuurd had de dag ervoor. Leuk!
Precies om 4 uur ‘s middags hebben we de landvasten losgemaakt en de fenders van de reling afgehaald en voor 2 dagen weggeborgen. Op naar de Noordzee!
Een nog steeds stevige westenwind maakte het eerste gedeelte van de reis en tegelijkertijd het laatste gedeelte van de tocht over de Limfjorden tot een feestje! Een zonnetje tussen de vele wolken en een lekkere frisse lucht met snel torenhoog wordende barometerdruk gaf de weersverandering goed weer. Tegen half 6 aan het eind van de middag voeren we Thyboron voorbij. Drie scherp gaande jachten die ons achterop kwamen hoefden blijkbaar niet zo nodig verder en schoten snel de haven van Thyboron verder en we moesten eenzaam en alleen door. O nee, twee vrachtschepen voeren ons ook nog achterop. Al snel zagen we in de verte de brandingsgolven op de kusten slaan. We hadden nog even respijt.

IMG_0805 Nog niets aan de hand; maar Peter wijst al naar de branding in de verte.

Naar het westen draaiend met alleen het grootzeil met twee riffen erin draaiden we de binnenrollende golven in die toch zeker 2 tot 3 meter hoog bleken. Het had natuurlijk flink gewaaid de afgelopen dagen!
Zahree kwam er met brullende motor redelijk doorheen maar om nu te zeggen…wat leuk!… Nee!

IMG_0812 Lager-wal-golven bij Thyboron.

De volgende foto’s spreken wel voor zich! Herbert heeft de foto’s ongeveer in 10 minuten geschoten en je kunt mooi zien dat Zahree als een wild geworden paard steeds heftiger gaat steigeren! Peter genoot (dan nog wel!). Ik stuurde en kon het maar matig waarderen. En was zeer opgelucht toen we na een krap uurtje de steven naar het zuidwesten konden draaien en met motor bij en een klein knikje in de schoot koers konden houden op Vlieland.

IMG_0814 De boeg van Zahree boort zich in een golf.

IMG_0816 Op de voorkant van Zahree kun je nu beter even NIET zijn!

IMG_0818 De boeg komt omhoog…

IMG_0820 …nog wat hoger!

IMG_0821 We lijken nu wel een duikboot!

IMG_0823 Maar uiteindelijk gaat het meeste zilte nat gewoon netjes onder Zahree door!

IMG_0825 Eén van onze achtervolgers neemt aardig wat water over!

Zodra we op koers liggen ging de snelheid mooi omhoog en kon al snel een puntje genua en beide stagfokken erbij. Nog een uurtje verder met de boot ietsje verder uit de kust konden we de motor tot zwijgen brengen en de genua verder uitrollen.
Al snel kreeg Peter de typische kleur van een zeezieke en ook mijn maag protesteerde. We hadden natuurlijk al een tijd geen echte zeegang meer meegemaakt! Al meer dan een week op de Limfjorden en je bent een ‘plassenzeiler’ geworden. We hadden ook nog niet goed gegeten en dat is ook dom. Onze wachten hadden we zo ingedeeld dat ik maar één wacht in het stikkedonker hoefde te doen. Peter deed de wacht van 21.00 tot 23.00 uur, Herbert van 23.00 tot 1.00 uur en ik van 1.00 tot 3.00. Na je wacht kon je dan 4 uur slapen; een heerlijke regeling vergeleken de 3 uur op en 3 uur af die Herbert en ik doen als we met zijn tweetjes zeilen. Ik ben binnen op de bank toch even flink zeeziek geworden en mijn maag voortijdig een keer moeten legen. Maar nu kwamen de Pillen van Liesbeth (Pillen met een Hoofdletter!) heel goed van pas. Eentje voor het evenwichtsorgaan (gewone reispillen én één stevige voor de maag (die ook patiënten krijgen die misselijk zijn na een operatie of bijvoorbeeld chemo of bestraling!). Dat werkte bij mij fantastisch; al na 15 minuten kon ik als herboren opstaan, kreeg weer honger en kon gewoon mijn wacht doen. Peter moest ook de vissen voeren maar was te laat met de pilletjes innemen of het werkte niet bij hem. De arme ziel heeft zijn wachten doodziek moeten doorstaan maar het was voor hem over toen hij binnen op de bank ging liggen om te slapen. Als hij probeerde overeind te komen was een innige omhelzing met de emmer het enige wat hem te doen stond. De verdere reis was hij uitgeschakeld en kon niet meer actief deelnemen aan het leven aan boord. Ontzettend jammer voor hem. En ook een beetje voor ons want we moesten noodgedwongen weer in de 3 uur op 3 uur af modus. Jammerrr!

IMG_0832 Zeeziekte heeft Peter definitief geveld.

Maar verder zeilden we geweldig. Met een steeds noordelijker draaiende wind snelde Zahree door een nog steeds onrustige Noordzee met een golfhoogte van anderhalf tot twee meter, later gelukkig afnemend in hoogte. De windsterkte was zo tussen de 15 en 24 knopen in vlagen. Uiteindelijk hezen we voor een paar uren ook nog het topstagzeil waardoor het schip zich wat meer op de kant legt en de meeste golven vóór kon blijven. Bij tijd en wijle zag ik snelheden van 8 tot 9 en zelfs een enkele maal reden we van een golf en zag ik 10.2 mijl per uur. Kicken! In de nacht van zaterdag 19 op zondag 20 september stonden Herbert en ik er natuurlijk samen voor. Peter wilde het nog proberen maar had al tijden niets meer binnen kunnen houden en het leek ons niet verstandig en ook niet nodig.
Het wisselen van de wacht ging weer prima tussen Herbert en mij. Ik heb vóór in nacht wat extra uurtjes gezeten; kon toch niet de slaap vatten en Herbert het tweede deel van de nacht. Vooral het oversteken van de tweede diepwater route, de aanloop naar de Duitse Bocht, waar de grote scheepvaart soms snelheden heeft van ruim 20 knopen en je daar Zahree dan tussendoor moet zien te laveren liet ik graag aan de schipper over.
Toen hij me uiteindelijk wakker maakte waren we al voorbij de uiterton van de toegangsgeul naar Vlieland. We hebben toen expres wat geteut en langzaam gevaren om met het vroege ochtendlicht tegen 6 uur bij Vlieland haven naar binnen te draaien. Heerlijk! Dan is ineens de golfslag weg, De zeilen geborgen. Een ‘vroege vogel’ stond bij het allerlaatste plekje dat precies groot genoeg was voor Zahree al klaar om de landvasten aan te pakken. De motor kon uit! RUST! ZALIG!!!!
Even opruimen en heerlijk ons stilliggende bedje in. Hoewel ikzelf nog flink last had van gewiebel in mijn hoofd. Dat doet dan nog gewoon een tijdje alsof we op zee zijn en ging daar ook rustig nog een halve dag mee door. Irritant!
Peter knapte gelukkig ook snel weer op. Een beetje bouillon en yoghurt met wat muesli om de maag weer wat te vullen en allemaal ons mandje in!
Tegen half 11 zijn we opgestaan. Lekker douchen en appen met familie en vrienden dat we weer op Nederlandse bodem waren.
Lucas, jarig op die dag dus even geappt en ook nog gebeld om hem te feliciteren, stuurde een foto van Zahree aan de steiger via de webcam van Vlieland. En ook schoonzus Carla heeft op internet de boot zien liggen en kon me bijna zien zwaaien! Echt heel leuk! Vele anderen hadden op één van de apps als Findship of Marinetraffic gezien dat we als een haas over de Noordzee gingen en aangekomen waren. Grappig! De anderen weten het bijna sneller dan jijzelf! Hahahahaaa!

IMG-20150920-WA0000 Zahree op de achtergrond via de webcam van Vlieland (met dank aan jarige Lucas Brühl)

Daarna was het tijd voor een wandeling naar het dorpje Vlieland-Oost waar we een lekkere uitsmijter spek aten en Herbert (met volle overtuiging en Peter (iets voorzichtiger!) een bier wel op zijn plek vonden! Het ging en bleef) erin bij Peter. Gelukkig iedereen weer min of meer de oude! Proost! Op een prima overtocht!

20150920_144357 Proost!

20150920_145415 Peter doet nog wat rustig aan.

20150920_145503 De uitsmijter spek valt goed gelukkig!

20150920_145516 Mmmmm…lekker!

Daarna wandelen we naar de andere kant van Vlieland langs de kustlijn richting de haven. Grappig om aan de andere kant van de vaargeul te lopen waar we vanochtend heel vroeg in het donker langs zijn gekomen!

20150920_154506 Herbert wijst Peter de vaargeul aan waar we in het donker zijn doorgekomen.

20150920_154736 Lekker uitwaaien aan het strand van Vlieland.

20150920_155411Strekdam vol met jonge zeemeeuwen.

20150920_154349 Grappig! Een gedicht in de afdruk van de banden van een auto/tractor(?).

Dan realiseert Herbert zich ineens dat het al over vieren is en de havenmeester zijn geld wil hebben voor 17 uur! We steken de duinen door en Herbert zet er even stevig de pas in. Peter en ik doen het wat rustiger aan. We zijn nog sloom en een beetje ‘ge-jet-lagged’!
Peter gaat nog even een herstel-tukkie doen en Herbert en ik skypen nog even met de kids. Zo ziet dat er dan uit. Dit screenshot stuurde ons kroost.

IMG-20150920-WA0001 Wij op Skype…ze vinden ons walgelijk bruin! In de linkeronderhoek ons kroost.

‘s Avonds eten we gedrieën de curry die in de koelkast is blijven staan. Precies genoeg! We kunnen het nog rekken tot tegen tien uur door nog met mijn ouders en zussen te skypen en wat rond te bellen en dan…. lekker vroeg ons bed weer in. Morgen om 7 uur op om het vroege tij mee te hebben naar Harlingen. Denk maar niet dat dat reizen één grote vakantie is!
Maandag 21 september gaat de wekker zo vroeg dat in ieder geval ik nog geheel van de wereld ben. Maar we moeten anders hebben we de vloedstroom de geul uit bij Vlieland straks tegen staan. Zucht…..

IMG_0834 Walgelijk vroeg weg uit Vlieland om de stroom mee te hebben naar Harlingen.

Peter is er nu weer helemaal! Heerlijk! Nu kan ik gewoon foto’s nemen en wat aan mijn nieuwe dekentje haken! Zelf zegt Peter dat hij onze ‘Filipino’ is, hij wil alles graag leren en hijst zeilen, bedient lieren, was en droogt ook nog af! Geweldig! Verder is hij zeer leergierig en vraagt honderduit en kijkt bij Herbert goed de kunst af. Aan het eind van de week ben ik overbodig; dat weet ik nu al. Alleen dan gaat ie weer naar Wuppertal natuurlijk…hahahaaa…en dan moet ik het weer doen! Maar voor nu is het even lekker relaxt en super gezellig met hem.

IMG_0833 Peter, onze ‘Filipino’.

IMG_0835 Peter kijkt bij Herbert goed de kunst af.

Met de stroom mee en tussen de droogvallende banken is het prima kruisen op het wad. We schieten lekker op.

IMG_0836 Kruisen tussen de banken en met de stroom mee…dat schiet lekker op!

Tenminste…als Herbert ook nog een beetje op de aan-de-windse koers let. De heren kletsen als oude wijven en vaak liggen we een beetje in de wind, bijna stil. Ik neem het op een gegeven moment maar even over want kan het niet meer aanzien! We horen enorme zware knallen van Vlieland komen en zien grote zwarte rookpluimen. Het leger is weer bezig geloof ik! We zitten al best ver weg..wat een zwaar geschut daar!

IMG_0837 Bij Vlieland grote rookpluimen van zwaar geschut van ons leger! Pas maar op, Poetin!

Maar dan kunnen we afvallen en is het ruim bezeild tot de geul naast de Pollendam.

IMG_0839 Peter kan bijna alles al alleen!

Peter strijkt en bergt de zeilen van beide stagfokken geheel zelfstandig, Herbert stuurt en ik neem foto’s van de oneindige hoeveelheid platbodems die Harlingen verlaten, vol met scholieren die met het hijsen van de grote zeilen flink aan de bak moeten.

IMG_0847 De bruine vloot verlaat Harlingen. Eindeloos veel platbodems met groepen scholieren.

Veel uitbundig geschreeuwde bevelen van de dekhulpen waaien ons tegemoet. Die schooljeugd had toch niet gedacht dat ze een vakantieweek hadden of zo? Hahahaaa!
Voor de haven van Harlingen draait Herbert in de wind en bergt Peter met een beetje hulp van mij ook het grootzeil en de genua en zijn we ineens in Harlingen waar net de Poseidon uitvaart. Dat schip ken ik goed want daar voeren een groep paardenliefhebbers en ik een krappe week op tussen een aantal Waddeneilanden en hadden daar geweldige strandritten te paard! Dat was een super gave week. Weten jullie nog? Mariska, Judith, Carla en Wim toen ook nog, Monica, Frank…en wie ook alweer nog meer?

IMG_0849 De Poseidon vaart uit.

De twee bruggen die ons nog scheiden van de Noorderhaven draaien redelijk vlot.

IMG_0850 De eerste brug draait vlot voor ons.

En nu liggen we hier, in Harlingen en rond ik dit blogbericht af en gaat het maar weer de lucht in zodat mijn ‘lezers’ nu allemaal weten dat we weer in het land zijn en hoe het ons vergaan is met de overtocht! Een reactie wordt nog steeds heel erg op prijs gesteld. Iedereen die een mail gestuurd heeft of geappt. Hartstikke leuk steeds; om iets te horen gedurende onze halfjaars-reis!

We zijn weer terug. Niet zo lang trouwens want over een krappe maand ga ik met mijn liefste vriendinnetje Ans voor 11 dagen naar Fuertaventura…bijkletsen…een half jaar bijkletsen. Mijn zus Marianne appte dat dat eiland niks aan is, de regen er bij bakken uit de hemel zou vallen en nog meer jaloers ge…je-weet-wel! Gaf ze ook toe…hahahaaa!

Morgen gaan we naar het IJsselmeer en zijn we het zoute water een tijdje kwijt!
Nu aan wal, de havenmeester zoeken, boodschappen doen en vanavond lekker uit eten.

Tot het volgende blog allemaal!
Dikke kus van ons allemaal!