donderdag 3 september 2015

Hallo Kattegat!

Mijn vorige blog ging ‘on air’ in Helsingborg, Zweden. Dat was te midden van feestgedruis op zaterdag 29 augustus, met de nodige herrie en drankgelagen. Het was dan ook een prachtige zwoele nazomeravond en wij gingen ook gauw aan wal om te mee te swingen met alles in Helsingborg dat boven de zeg…50 jaar was (in yor dreams!) op 60er jaren muziek van een band van ouwe Zweedse knakkers (zeg maar zoals bij ons de Dijk…) en aan de andere kant van de haven swingen van een Zweedse boyband met bijbehorende gillende tienermeisjes. En daar lagen wij precies tussen dus op de boot hoorde je een heeeel merkwaardige mix.

20150829_213426Middelbaar  Helsingborg swingt de pan uit…

1024px-Norlie_&_KKV Zweedse boyband Norlie en KKV

We lopen de stad in. Overal is het druk en gezellig. Een hoop jongeren (en ook ouderen) ladderzat en de politie lijkt het er druk mee te hebben. Wij lopen de burcht op. De ronde torens voor de Middeleeuwse toren Kärnan, zijn prachtig aangelicht. Suf…ik heb alleen mijn mobiel bij me en niet de camera. Dus een mooie foto ervan is niet echt gelukt. Maar jullie krijgen een idee.

20150829_215409 De ronde torens vóór Kärnan zijn mooi verlicht.

Bovenaan heb je een prachtig uitzicht over mooi verlicht Helsingborg.

20150829_220120

En als je je omdraait staat daar de stoere toren Kärnan, 35 meter hoog en lange tijd onderkomen en verdedigingswerk van Deense en daarna Zweedse koningen.

20150829_220227 Kärnan.

Op de terugweg raken we per ongeluk verzeild in een onderdeel van het festival. Een prachtig a capella concert van een kwartet dat muziek ten gehore brengt van Marchaut tot Arvo Pärt. Al moet ik zeggen dat zowel Herbert als ik er op een gegeven moment een beetje kriegel van werden…maar toen was het nét afgelopen.

20150829_224142 Sfeervolle maar ook wat irriterende vocale muziek in de Zweedse Kerk.

Zondag 30 augustus horen we om 10.00 de saluutschoten van de kanonnen bij Slot Kärnan. De Middeleeuwen herleven daar vandaag! We gaan kijken natuurlijk! Het Raadhuis is prachtig en enorm maar dicht helaas.

IMG_0323het Raadhuis.

We proberen met een omtrekkende beweging fietsend naar het park te komen waar Kärnan staat. Oei steil zeg! Ik moet lossen en een heel stuk de mijn fietsje omhoog duwen. We gaan tocht echt want tandwielen extra op onze Bromptons laten zetten als we terug in Nederland zijn! De Middeleeuwse tenten verkopen broodjes worst met mosterd en ketchup uit plastic knijpflessen en andere rommeldingetjes. Maar er zijn ook leuke activiteiten voor kinderen zoals boogschieten en er is een verhalenvertelster. De kinderen hangen aan haar lippen! Vooral de volwassenen vinden het maar wat leuk om in Middeleeuwse outfits te lopen, dan kun je wel zien.

IMG_0326 Boogschieten.

IMG_0328 Helemaal thuis in de Middeleeuwen.

IMG_0329 De kanonnen die we om 10.00 uur vanochtend hebben gehoord.

IMG_0330 de kogel-maker.

Vóór de Ridderspelen beginnen beklimmen we Kärnan. De toren heeft muren van wel 4,5 m. dik en is 35 meter hoog.
Destijds, in 1310 was Helsingborg onder heerschappij van een Deense Koning en kende het Deense Rijk nog geen hoofdstad. De Koning trok dus van burcht naar burcht om de zaakjes te regelen, voornamelijk om belasting te innen natuurlijk. Kärnan heeft lang gediend als verdedigingstoren en door de eeuwen heen is de toren verbouwd en aangepast aan de eisen van de tijd. De bovenkant werd bijvoorbeeld afgebroken en verstevigd zodat men er kanonnen op kon plaatsen. Bijzonder handige zaken als een wc met afvoer en een soort centrale verwarming door vuurplaatsen aangesloten op een gemeenschappelijk rookkanaal over alle verdiepingen zijn nog intact.

IMG_0332 We beklimmen de 35 m. hoge toren van Kärnan.

IMG_0333 Er werd echt gewoond en er zijn verschillende woonvertrekken.

IMG_0334 Replica’s denk we…

IMG_0335 Op Kärnan heb je mooi uitzicht over Helsingborg en de Sund.

Dan rennen we de trap weer af want we horen beneden de paarden briesen ten teken dat de Ridderspelen op het punt staan te beginnen. Het Spel verbeeldt de strijd tussen een Deense en een Zweedse ridder. De ‘Deen’ brabbelt wat onverstaanbaars…dat moet de Deense taal voorstellen…daar begrijpen de Zweden niks van. Hij krijgt ter ‘genezing’ een ‘Babelvisje’ te eten. Dat helpt. De Ridders spelen hun rol geweldig. De Deense Ridder moet luid ge-boehoe’t worden door het publiek maar hij doet het erg goed. Eigenlijk wint hij maar dat kan niet…dus de Zweedse ridder wordt toch tot overwinnaar gekozen. Super leuk gedaan en wat een brave paarden ook weer!

IMG_0342 De ‘Deense’ ridder.

IMG_0343 De Zweedse ridder.

IMG_0348 De pop moet onthoofd worden en de handen moeten eraf gehakt worden. Er moet bloed vloeien!

IMG_0353 Het slotgevecht. Zweden wint…onterecht misschien?

Met daglicht hebben we hier vandaan ook een mooi uitzicht.

IMG_0357 IMG_0356 Uitzicht richting de haven.

We doen wat boodschappen en lunchen aan boord en springen nogmaals op de fietsjes om wat parken te bekijken. Ooooooh mijn God….wat een heuvels allemaal. Bovenop de pedalen soms maar meestal lopen. Terug zijn we weer zo! Ik ben blij als we weer bij Zahree zijn en een wijntje is ons loon. We eten wat gehaast want 7 over 7 is er weer een gratis concert in de Zweedse Kerk. Nu een kwartet vrouwenstemmen die de opera Sister Angelica van Puccini uitvoeren. De kerk zit, in tegenstelling tot gisteren, best vol. We zijn ook maar nét op tijd dus helaas zitten we weer helemaal achteraan. De opera is prachtig uitgevoerd en gaaf geregisseerd. Jammer van de pianobegeleiding maar een orkest was natuurlijk onbetaalbaar. Foto’s zijn helaas onmogelijk te maken. Pas bij het applaus durf ik te flitsen. Het is beetje een niks-niet foto maar ja….

IMG_0362 Opera Angelica van Puccini.
De zangeressen en pianist nemen applaus in ontvangst.

Maandag 31 august! De laatste de dag van de maand augustus alweer! Wat vliegt de tijd zeg! We gaan net voor tien uur de haven van Helsingborg uit. Ik realiseer me ineens dat ik helemaal geen foto heb genomen van Zahree voor de kade van Helsingborg. Helaas…te laat!
Buiten de haven waait het voldoende om te zeilen en de wind is net wat aan het aantrekken. Eerder dan we verwacht hadden. Komt dat even goed uit. We telefoneren naar de haven van het Deense eilandje Anholt. Gelukkig, een ligplaats voor ons is vandaag geen probleem. Is het dan nu écht naseizoen? We varen nu niet meer op de Sund…ineens heet het water Kattegat!
Anholt is een mooie tussenstop richting Göteborg. Vannacht willen we graag in de haven liggen want het gaat hard waaien…
Morgen moeten we nog maar even zien wat de wind doet. Voor woensdag en donderdag wordt echt storm aangegeven en liggen we dan wel even echt verwaaid waarschijnlijk. Als dat in Göteborg zou zijn is dat niet erg….dat moet ook een leuke stad zijn om te bezoeken. Van daar verlaten we dan Zweden en gaan richting de Limfjord om op een relaxte manier naar Thyboron te zeilen of motoren en van daaruit over de Noordzee naar Nederland. Oslo moeten we dan helaas voor een andere keer bewaren.
Tijdens een super zeildag met maar een spetje regen en tussen de 13 en 22 knopen wind, laat Zahree in 8 uur de 50 mijl Kattegat-water onder zich door racen. Met behulp van het topstagzeil dat met de iets achterlijker dan dwars inkomende wind altijd weer goed is voor een knoopje snelheid méér! Onderweg is natuurlijk ook weer de vlagwissel…. Kan er nu echt niet meer leuk naar de camera gekeken worden, schipper?

IMG_0364 Anholt is Deens, dus de Zweedse vlag moet neer..

IMG_0365 …en de Deense omhoog..maar het gaat een beetje vervelen!

Om 18 uur leggen we vast in de bijna verlaten haven van Anholt. Geen havenmeester meer te bekennen en misschien 3 andere bezoekende boten. Betalen gaat hier ook weer met een automaat. Ook voor de stroom kun je met de automaat een kaartje ‘trekken’. Ook teruggave is via het apparaat mogelijk. Netjes geregeld! We hadden gelezen dat de liggelden heel hoog waren maar dat valt voor onze lengte wel mee.
We liggen achteraan in de haven tegen de betonpier aan. Als het vannacht hard gaat waaien sleuren we met onze 40 ton niet zo aan de drijvende pontons. Maar vooralsnog is er van veel wind geen sprake. De haven is super beschut en de wind valt hier sowieso wel mee. Er is één ding dat niet meevalt…DE REGEN. BAH!!!!!!
We hebben na het eten, paraplu’s mee gelukkig, nog wel even een wandeling gemaakt. Net na 20.00 uur en je zag al bijna geen hand meer voor ogen. Zo’n somber weer. Het ging ook steeds harder regenen. Wél even een berg (heuvel) via een mooi aangelegde trap , vlakbij de camping van Anholt, opgeklommen. Met goed weer heb je vast een prachtig uitzicht over het water…maar nu viel er niks te zien. Maar één ding had ik aan mijn hoofd…hoe komen we zo snel mogelijk weer op onze lekkere droge, warme boot!
We blijven hier morgen maar niet….het is hier echt einde seizoen en morgen is het nog goed zeilweer. Het plan is om naar Varberg te varen (weer in Zweden!), toch ook weer ruim 50 mijl. Van daaruit bekijken we de ontwikkelingen op wind- en regen gebied. Misschien huren we een auto om naar Göteborg te gaan en laten we Zahree liggen. Zoals het er nu naar uitziet krijgen we enkele dagen met erg harde wind…maar soms blijkt dat weer erg mee te vallen!

Dinsdag 1 september. Vanaf vandaag is het onze laatste maand van de Oostzeereis. Het gaat nu ineens wel erg hard zeg! Maar vooralsnog verwijderen we ons weer een beetje van Nauerna, onze thuishaven.

IMG_0366 Niet genoeg gezien van Anholt…maar we gaan!

Het plan is om vandaag naar Varberg te zeilen, een plaatsje aan de Zweedse kust. Dat ligt zo ongeveer halverwege Göteborg en lijkt ons wel een aardig plaatsje. Helaas doet de wind niet wat is afgesproken op de gribfiles; er wordt helemaal niet gedraaid naar zuidwestelijke richting. In ieder geval niet op het tijdstip dat was aangekondigd. Dat doet de wind pas ‘s avonds. Dus verleggen we onze koers meer naar het noorden. Ook moet de schipper nogmaals de gastenvlaggen wisselen. De één na laatste keer!

IMG_0371De Zweedse vlag erin…

IMG_0369…nadat de Deense gestreken is!

We zoeken een mooie ankerplek uit tussen het vasteland en het eilandje Malö. Het is even zoeken naar de juiste plek voor ons en een plek met modder wil ons anker niet in houden. Maar dan liggen we eindelijk en kunnen we naar binnen. Hoewel we een super zeiltocht hadden was het vies druilerig weer met laaghangende bewolking die hun water nauwelijks konden houden. Niks aan! De zomer is ineens voorbij! Jammer hoor! We nemen niet eens de moeite om met de bijboot naar de kant te gaan dus missen onze benen-strekkerij. Morgen zijn we in Göteborg en zal er wel weer genoeg gelopen en gefietst worden toch?
’s Nachts draait de wind uiteindelijk naar het zuidwesten en liggen we toch een klein beetje aan lager wal omdat golven de baai in komen rollen maar daar heeft Zahree niet veel moeite mee en wij kunnen het daar nog goed op uithouden.
Woensdag 2 september! Neef Jeroen is jarig! We hopen dat we straks even met hem kunnen skypen! Maar eerst nog even ruim 30 mijl zeilen naar Göteborg met een stevige wind en lager wal golven.

IMG_0373 Nu nog in de luwte van de eilandjes.

Met aanvankelijk dubbel rif en niet helemaal uitgedraaide genua komen we uit de bescherming van de eilandjes en is volle zee even rollerig en vervelend. We gaan ook nét niet hard genoeg en eerst zetten we de genua vol bij en later mag er ook één rif uit het grootzeil. Zo, dat gaat meteen veel beter. Te weinig zeil voeren betekent op ruime koersen vaak dat de golven je inhalen en je van de ene naar de andere kant rolt. Beter kun je met de golven opvaren; dan ligt het schip uiteindelijk veel rustiger. Het is best lekker weer al varen we nu ineens wel met de zeilpakken aan. Is ook wel nodig want een golf besluit brutaalweg zijdelings aan boord te springen en geeft ons een vroege, ongewenste en zoute douche. Gadverrrr! Verder hebben we een super zeiltocht. We zien dat het boven land regelmatig tot regen komt maar op zee blijven we er vrij van. De zon zien we ook regelmatig. Lekker!  We gaan gemiddeld meer dan 8 knopen. Zo’n 12 mijl voor Göteborg komen we achter de eilanden en zijn de golven ineens weer voorbij. Wat een rust dan. Heerlijk! We zien een rescue helikopter en boot oefenen met het aan boord nemen van bemanning.

IMG_0378 Het overzetten van bemanning op de rescue boot.

IMG_0381 Best van dichtbij! Gaaf!

Dan draaien we het fjord van Göteborg in en naderen de hoge brug van de snelweg met daarachter de stad. We mogen er eigenlijk niet zeilen maar volgen het voorbeeld van een andere zeilboot en zeilen een flink eind door. We doen wel braaf de motor bij..maar we gaan zo lekker…bovendien is het gewoon bezeild en heeft niemand hier last van. We moeten niet kruisen of zo. Sommige regels zijn er om met een korreltje zout genomen te worden toch? Tot er havenpolitie aankomt ahum…maar die was nergens te bekennen gelukkig!

IMG_0384 We naderen Göteborg en zeilen gewoon door….

IMG_0389 Göteborg-Stad.

We vinden een prima plek in de Gasthaven Lilla Bommen, hartje stad. Nog maar een paar dagen geleden was aan de overzijde de basis van de America’s Cup-wedstrijden en hadden we geen kans gehad hier aan te leggen. Maar nu is er gelukkig plaats hoewel even later verschillende andere grotere zeilschepen ook vastmaken. Maar iedereen kan terecht. Een havenmeester is in geen velden of wegen te bekennen. Aanmelden doe je via een app en betalen ook. We bellen wel met de havenmeesteres-op-afstand. Ze geeft ons de codes voor douches en 4 codes voor gratis internet. Mag ook wel voor de prijs die men rekent…ook nog met naseizoenskorting….
We lopen wat door de grote winkelstraten in het centrum en vinden de toeristeninformatie. We vragen advies over waar we een nieuwe ovenmagnetron zouden kunnen scoren. De aardige meid helpt ons super goed en het is vlakbij. We vinden een geschikte maar alleen in een lelijke kleur. Hun andere vestiging ligt in een andere wijk en daar gaan we dan maar de dag erop heen. Nu hebben we geen puf meer. Zelfs verse dingetjes in huis halen laten we zitten; met de laatste restjes kan ik nog nét een alleszins fatsoenlijke hap op tafel krijgen. Nu moet ik zeggen dat mijn betere wederhelft niet erg kritisch is hoor, hahahahaaa! Trouwens…maar goed dat we de ovenmagnetron niet meteen konden kopen…op Zahree blijkt dat ie helemaal niet kapot is. Waarschijnlijk was de 220V van de generator vanmorgen even niet voldoende en was het systeem even uitgeschakeld voor de 220-apparaten. Herbert meende een plofje gehoord te hebben en dacht…einde-verhaal magnetron! Hij kan nog even mee tot Nederland hopen we. Dan gaan we toch een nieuwe kopen want door de smak die het ding gemaakt heeft een paar jaar geleden alweer, is de koeling niet helemaal in orde. Het piept en knerpt en wordt allemaal veel te heet. Maar liever in Nederland gekocht vanwege de garantie enzovoorts….
’s Avonds strekken we de benen nog door een rondje haven te lopen. Alles gaat goed op slot en de portemonnee achter de rits want we hebben net onze buurman van de boot aan de andere kant van de steiger gesproken die vanmiddag gerold is. Best veel geld weg en allerlei creditcards…en het erg vervelende gevoel dat er iemand met zijn poten in je broekzak heeft gefrummeld. En al het gedoe met blokkeren en weer opnieuw aanvragen natuurlijk. Met een reserve credit card kon ie gelukkig nog wel aan geld komen. Maar ons was het ook al opgevallen dat er veel groepjes rondhangende jongeren zijn die wat vaag uit de ogen kijken en dat je denkt….beetje in de gaten houden… Merkwaardig…ook veel meer dan in andere steden in Zweden waar we waren. Maar misschien komt dat ook wel omdat we nu midden in het Centrum liggen…. Met de goede dataverbinding kunnen we skypen met mijn ouders en met Katinka, mijn zus waar haar oudste Jeroen ook jarig zit te wezen. Ook onze twee zonen mochten daar blijkbaar voor het eten aanschuiven. Heerlijk om ze even te zien en te spreken! Ook met mijn ouders gaat het goed. Wat zijn ze toch pittig en knars! Net weer een druk familieweekend achter de rug en mijn vader is nog maar net anderhalve week geleden geopereerd en toch alweer helemaal in touw! Petje af hoor want ook alweer een eindje in de 80! Tot mijn schrik zie ik op Facebook dat ik schoondochter Elsemieke vergeten ben op haar verjaardag. Foutje in de organisatie. Gauw gebeld en berichtje gestuurd. Sorryyyyyyy lieve schat!!!!! Domme schoonouders! Van Jeroen ‘kopen’ we ‘s avonds zijn super coole track. Van Sam Feldt en de Him, zijn productiemaatschappij (samen met Steven) en zetten hem even keihard aan in de boot. Swingtime op Zahree! Zouden ze ons nu aso vinden hier? Dit is jarige Jeroen!

jeroenNeef Jeroen van de Him.

FF luisteren en misschien kopen! Net 2 eurietjes!Ik zeg: DOEN!

Donderdag 3 september ‘doen’ we Göteborg. Ook in deze stad is de fietser goed bedacht met super-fietspaden. Grote delen van de stad zijn plat met af en toe een fikse heuvel die we lopend bedwingen. Sowieso valt het aantal auto’s enorm mee. Veel mensen nemen de fiets of het geweldig georganiseerde openbaar vervoer. Bussen, ferry’s en trams en treinen komen doorlopend. En tot ver in de avond!
En vergeten wij even de enorme brug niet, naar Friholmen, die we over moesten om bij een watersportwinkel te komen! Wij namen niet trammetje 5 die ons er in 5 minuten heen zou hebben gebracht. Nee, wij deden deze per fiets. De hel!
Göteborg vonden we eerst wat rommelig maar nu kunnen we de stad zeer waarderen. Er zijn ongelofelijk veel leuke winkelstraatjes, oneindig veel restaurantjes en kleine zaakjes. Vooral koffiedrinken is de Zweedse nationale hobby en daar worden allerlei lekkere dingetjes bij gesnoept. De stad en eigenlijk heel Zweden komt heel florerend over. Dat wil zeggen; de meest witte Zweedse populatie met werk en goede opleiding. Je ziet in Göteborg ook erg veel ‘allochtonen’ misschien vluchtelingen. Bij de supermarkten en kerken zitten straatarme mensen de bedelen. Dat is dan wel weer de andere kant van de medaille. Of er voor vluchtelingen een opvang en begeleiding naar dak boven het hoofd, opleiding of werk is, weet ik niet. Ik krijg het idee van niet eigenlijk. Die groepen hebben het overduidelijk niet makkelijk en dat verklaart vrees ik ook de groepjes hangende jeugd die steelt, zakken rolt of niks doet dan bij elkaar hangen, biertjes drinken en hasj roken. Ach…net Nederland eigenlijk!
Een foto-impressie:

IMG_0390 Gustav Adolf de Grote met dat arrogant wijzende vingertje…dat kan ik ook!

IMG_0392 Kronhuset, het oude stadhuis nu in gebruik bij allerlei culturele instellingen en leuke ambachtswinkeltjes. Ik kreeg er van mijn liefste nieuwe oorbellen van een super leuke edelsmid.

IMG_0393 Leuke winkelstraatjes.

IMG_0398 De Viskerk waar je heerlijke hapjes kunt kopen..alles op het gebied van vis natuurlijk.

IMG_0400 De Feskekorka lijkt echt op een kerk.

IMG_0402 Skansen Kronan, het fort. In 1698 klaar maar nooit gebruikt in gevecht.

IMG_0404 Uitzicht vanaf de heuvel; ook mooi!

IMG_0409 Dan maar weer naar beneden!

IMG_0415 Achter de 4-master Viking zie je Zahree liggen…wat zijn we dan KLEIN!!!!

IMG_0418 Het Station.

IMG_0416 Voormalig postkantoor is nu een groot hotel.

IMG_0420 Ben ik even mooi slank hier!

IMG_0422 Oooo nee, toch niet! In deze lachspiegel ben ik toch weer gewoon een dikkertje!

IMG_0424 Points of View van Tony Cragg. Deze kunstenaar kenden we al van een park in Wuppertal (Seht ihr das, Peter und Petra!)

IMG_0425Van Tony Cragg in het park Trädgards -Föreningen

Als laatste nemen we nog even een kijkje in de Saluhallen, de overdekte markthal waar je ook weer de heerlijkste dingen kunt kopen en in of om het gebouw kunt chillen met een koele bier en een lekkere pizza, pasta of een flink stuk taart.

IMG_0429 De Saluhallen.

We hebben ook nog even flink inkopen gedaan bij de Lidl hier. Dus we kunnen weer even een paar dagen door! Morgen gaan we in ieder geval vroeg vertrekken. Morgen gaat het niet hard waaien, de windrichting is nog een beetje onduidelijk in de verschillende modellen. Dus het wordt het eiland Laesö, de meest zuidelijke bestemming, óf Fredrikstad, wat noordelijker voor als de wind te vlot naar het zuiden gaat, óf Skagen, het uiterste puntje van Jutland als ook Fredrikstad niet bezeild blijkt. In ieder geval is er regen voorspeld maar ach…dat zien we wel. Dat is al vaker zo erg mee gevallen!
Herbert is nu aan de afwas…helemaal alleen, terwijl ik dit blogbericht type!

Zo meteen gaan we nog even Göteborg in om de laatste Zweedse Kronen stuk te slaan en in ieder geval een grote ijs te scoren. Want het lijkt erop dat we nu ECHT Zweden gaan verlaten en morgen nog eenmaal de vlagwissel doen met de Deense…O nee, ook nog een keer het Deense gastenvlaggetje uit de stuurboord zijstag…als we weer in Nederlandse wateren zijn natuurlijk!

Dit blogbericht gaat nu online! We hebben nu even ruim wifi gekregen van de lieve mevrouw van Lilla Bommen. Een fijne gasten-Marina die ons goed bevallen is!