vrijdag 18 april 2014

Een mooi weekend begin april.

Vrijdagavond 4 april stommelden we laat aan boord en konden we niet meer verzinnen dan stom TV kijken en op tijd de koffer in. De laatste keer op het matras waarvan mijn botten 's ochtends vertellen dat het zijn beste tijd gehad heeft!
Zaterdagochtend nadat mijn hartje me ontbijt op bed heeft geserveerd,  motorden we achter de laatste regendruppeltjes aan door de brug op weg naar het IJsselmeer. Dreigende luchten proberen ons te vertellen rechtsomkeert te maken maar we weten uit betrouwbare bron dat het zonnetje straks gaat schijnen dus zetten we door.
De schip is niet helemaal lekker, helaas.

Op het Noordzeekanaal ben je verplicht het marifoonkanaal uit te luisteren en we horen dat een tanker bij de Westhaven achteruit zal gaan inparkeren dus het kanaal gaat blokkeren.
De tanker overdwars.
Al in de Westhaven.

We nemen gas terug want weten al uit ervaring dat dat even gaat duren. Sleepboten helpen de gigant om te trekken en de Havendienst vangt het ongeduldige waterverkeer op die toch echt moeten wachten.
Tot hier en niet verder, Zahree!

We pruttelen er in een slakkengang op af en kunnen weer door. Bij de Oranjesluizen gaat precies als wij erin willen de jachtensluis op storing en worden we naar de grote middensluis verwezen. Dat geeft een brug draaiing vertraging maar daar kunnen we mee leven. Het is opvallend dat de sluis weer bijna vol ligt met boten; het seizoen is weer begonnen.
Met lunchtijd piepen we de neus uit de Oranjesluis en kunnen vlot door de Schellingwouderbrug naar 'zee'. Doel is de Blocq van Kuffeler bij Almere waar vanavond of vannacht Rutger en Elsemieke naar de boot komen rijden en aan boord zullen sluipen na het afscheidsfeestje van neefje Tommie die 5 maanden naar AziĆ« gaat. Wij gaan maandag op Schiphol uitzwaaien en spijbelen van het feestje. Wie vaart anders de boot naar het IJsselmeer? Zondag komen de ouders van Elsemieke, Marie en Fedde aan boord om gezellig een dagje mee te varen. De wind doet wisselend zijn best uit zuidelijke richting. Even valt ie weg en vrees ik als stuurvrouwe dat de motor het werk zal moeten doen maar dan zet de wind weer wat door en doet de nieuwe stuurautomaat, de Raymarine Evolution Autopilot een fantastische job. Met nauwelijks stuurcorrecties leert deze in een mum van tijd hoe de Zahree te sturen.  We vinden dit zeer veelbelovend maar moeten eerst maar zien hoe deze nieuwe kameraad zich houdt in hoge golfslag op bijvoorbeeld de Noordzee. But so far, so good! Ook de nieuwe plotters van Raymarine zijn we blij mee. Buiten hebben we alleen nog de overzichtskaart maar de weg op het IJsselmeer kennen we toch op ons duimpje.
Nieuwe plotter binnen.

Nieuwe plotter en multi-function display buiten.

Laat in de middag meren we af aan een zandschip zodat we de kids niet met de bijboot hoeven halen in het holst van de nacht.
Aan een zandschip want de steiger is bezet.

Een lammetje liggend tegen een pureetje met wat groene gezondheid is de basis voor een wandeling door het bos van de Oostvaardersplassen. De avond valt in en dat levert weer mooie plaatjes.
De schip zet er flink de pas in.

Kan goed dienst doen als hut.

Mooi toch?

Zie je onze masten?

De kop van de cutter-zuiger. Best kunstzinnig...al zeg ik het zelf!

De rust op de Zahree is oorverdovend. Lekker lezen en vroeg naar bed. Rutger en Els sluipen tegen middernacht aan boord en duiken ook te kooi.

Zondag zijn we bijtijds op en ontbijten we gezellig met zijn viertjes. Met koffietijd melden de ouders van Els zich; ze hebben de auto weliswaar op 20 meter van de boot staan maar zochten ons helaas in de jachthaven dus zullen weer een kwartiertje terug moeten stiefelen. Daarna een lekker bakkie met Groningse koek en ander lekkers en Groningse worst in de la voor de borrel. Mmmmmm!
Daarna gaat de dikke kleding aan, de zwemvesten om en kiezen we het 'zeegat'.
Fedde heeft ook zeebenen. Van Els wisten we dat al.

Er staat een stevige wind, tussen 4 en 5, en we denderen over de plas.  Zowel Fedde als Marie hebben goede zeebenen.  Eerst zeilen we naar het Paard van Marken, de vuurtoren aldaar. Dan gaat het richting Pampus en voor de lap weer terug naar de Blocq. Dan is iedereen ook wel flink verkild en doen we na aanleggen de kachel lekker aan. We maken nog het zelfde wandel-rondje door het bos en bekijken de sluis.
Fedde, Marie en mijn betere helft.

Flink wat verval al zie je er niet veel van op de foto.

Romantisch!

Daarna gaan we aan de drank. De wijn en het bier, vergezeld door de Groningse worst leggen een smakelijke bodem voor de zalm en bijspijs die niet lang daarna worden geserveerd. Het is super gezellig maar vroeg in de avond vertrekken alle gasten en zeilen Herbert en ik  nog even naar Pampushaven.
Met de invallende avond onder zeil...helemaal niet verkeerd.

Het is een tegenwinds koersje maar de wind blijft lekker doorstaan en net voor het pikkedonker plonst ons anker erin en genieten we na van een heerlijke zeildag en fijn gezelschap. Morgen zeer vroeg op want we willen op tijd op Schiphol zijn om Tommie nog een knuffel te geven.

Maandag gaan we al om 8 uur ankerop! Dit voelt wat mij betreft als werk maar ja...het moet! Het is met de Zuidenwind die er staat precies bezeild en we gaan al om half 11 door de brug en kunnen na de sluis de zeilen weer omhoog. Door de windrichting kunnen we een beetje motorzeilen over het IJ en daarna zonder het 'ijzeren zeil' tot aan de jachthaven van Nauerna komen. Dat kunnen wij en Zahree heel erg waarderen van de wind!
Nog lekker kunnen zeilen op het Noordzeekanaal.

De aanlegmanoeuvre is ietsje klungelig deze keer. De touwtjes en ik zijn sowieso geen goede combinatie en Herbert besluit dat de boot het trapje wel even een duwtje kan geven. De boot wint!
Verder geen schade hoor! Snel opruimen.
Trapje moet weer even op de plek.

Herbert zet de trap nu vast met echt hout en we rijden netjes op tijd naar Schiphol waar we neef Tommie uitzwaaien.
Dag Tommie-bommie...tot over 5 maanden!

Het was weer een mooi zeilweekend!

1. Beste Tineke en Herbert, Ik kwam op jullie Blog terecht tijdens mijn zoektocht naar meer info over de RM Evolution stuurautomaat. Wat een prachtig schip hebben jullie, mijn compimenten!
    Ik zoek naar ervaring met inbouw en werking van de stuurautomaat in een stalen zeilschip. Ik wil meer zekerheid alvorens ik mijn (kleine!) Neeltje er mee uitrust. Zie ook www.motorzeilen.blogspot.nl Willen jullie contact met mij opnemen via mijn mailadres janenlies@chello.nl? Ik zou dat bijzonder op prijs stellen. Met een vriendelijke groet, Jan Bennink.